Friday 12 February 2010

Ibrah Cubitan

Gambar Hiasan

Jalal adalah seorang bapa kepada anaknya yang bernama Hashim. Sahabat baik beliau adalah Dollah. Pada masa sekarang, beliau bekerja di sebuah firma yang bermajikan seorang yang tegas, Tuan Fadhil. Tanpa melupakan tanggungjawapnya sebagai rakyat yang berdedikasi, beliau teguh dibelakang pemimpin utama negara Dato Seri Taufik dan menghormati dan patuh kepada Yang Dipertuan Agong. ( Nama didalam cerita ini hanya rekaan)

Satu Hari Jalal ingin mengukur sejauh mana kesan CUBITAN kepada insan-insan ini. Dengan dimalarkan kuasa cubitan, bilangan cubitan, dan tempat cubitan. Beliau hanya ingin melihat kesan manipulasi terhadap insan-insan yang berlainan dan kesan selepas itu.

Orang pertama yang dicubit adalah anaknya sendiri, Hashim.

" Piaaattt!," perut Hashim dicubit.

Bagi anaknya, sudah semestinya pasrah dan tidak bertindak balas. Orang sekitar juga melihat wajar-wajar saja seorang ayah mencubit anaknya. Mungkin kerana nakal atau pun keputusan peperiksaan yang teruk. Wajar.

Gambar Hiasan

Orang kedua yang dicubit adalah kawan baiknya, iaitu Dollah.

" Piaaattt!," perut Dollah dicubit.

Sebagai teman seperjuangan bahkan sahabat baik, mesti terkejut dengan tindakan tiba-tiba Jalal ini. Riaksinya hanya terkejut dan terdiam memikirkan natijah perbuatan cubit perut ini. Bagi menyedapkan hati bagi Dollah mungkin Jalal hanya bergurau atau stress dengan bini dirumah. Pelik.

Orang ketiga yang dicubit adalah majikannya sendiri, iaitu Tuan Fadhil.

" Piaaattt!," perut Tuan Fadhil dicubit.

Sudah semestinya gempar dipejabat, majikan sendiri dicubit perut oleh pekerja. Biasanya tindakan yang dikenakan terhadap pekerja seperti ini adalah amaran keras atau paling otai dibuang kerja. Gempar.

Orang keempat yang dicubit perutnya adalah Perdana Menteri, Jalal sendiri, iaitu Dato Seri Taufik.

" Piaaattt!," perut Dato Seri Taufik dicubit.

Kebetulan pada hari itu, Dato Seri Taufik datang ke kampung Jalal untuk merasmikan satu pili bomba yang baru. Orang kampung berpusu-pusu keluar, beratur untuk bersalaman dengan pemimpin berjiwa rakyat ini. Jika yang lain hanya bersalaman, tidak bagi Jalal. Dia seperti biasa, mencubit perut Dato Seri. Akibat yang diterima, beliau dibawa oleh Man In Black PM ke balai dan disoal siasat kenapa mencubit perut PM. Menjadi berita utama negara.

Orang terakhir yang cuba dicubit adalah Yang Dipertuan Agong.

Walaupun Jalal perangainya pelik, tetapi dedikasi yang ditunjukkan beliau terhadap kerja dan pembangunan negara amat mengujakan. Jadi Agong berkenan untuk mengurniakan pingat kepada Jalal. Inilah peluang Jalal. Selepas sahaja sembah hormat, terus beliau mahu mencubit Raja. Tetapi alangkah malang nasib Jalal, sebelum sempat beliau mencubit, peluru telah hingga ke badan.

Ada Apa denga Cerita Cubit?

Sebelum saya menerangkan maksud tersirat dari cerita rekaan ini, jom kita fahami apa yang yang tersurat dahulu.

Perbuatanya tetap sama, cubitan.

Kuasa cubitannya tetap sama.

Tempat cubitannya tetap sama.

Bilangan cubitannya juga sama, sekali.

Yang berbezanya adalah

Insannya yang berbeza...dan akibatnya juga berbeza-beza.

Dosa

" Alah, aku bukan buat salah kat ko. Ko jangan menyibuk nasihat. Nanti kalau mati, aku jawap sendiri okeh! Kubur masing-masing..."

Masyarakat sekarang hanya melihat satu dosa itu hanya seperti lalat hinggap diatas hidung. Ditepis, ia terbang dan selesai. Tanpa berbekas dihati mahu mengubah dan membaiki. Sering disandarkan kepada alasan dosa kecil.

" Alah, couple ini dosa kecil je pun. Nanti-nanti aku taubatlah."

" Awak tidak belajar agama ke? Tidak menutup aurat itu hanya dosa kecil sahaja tau. Tuhan pun state dosa kecil, yang awak nak bising-bising kenapa?."

" Ye ye, aku tahu hisap rokok ni dosa. Tapi dosa kecil je pun, itupun masih lagi khilaf ulama yang kata makruh."

Mungkin bagi manusia biasa, anak, sahabat, majikan, pemimpin bahkan Agong sekali pun boleh sahaja memandang sepi dan mengabaikan kesalahan dan maksiat kita. Tetapi tidak Bagi Sang Pencipta anak, sahabat, majikan, pemimpin bahkan Agong itu sendiri.

Didalam ranking dunia mencubit Agong sudah dikira kesalahan yang amat besar didunia, apatah lagi bila kita membuat kesalahan "mencubit" Allah s.w.t.

Tahukah kita apa itu dosa kecil? Yang dikatakan kecil itu, sekecil mana dosanya dan apa balasan kepada dosa kecil itu?

Gambar Hiasan

Ingin saya kongsikan bahawa, seringan-ringan azab di akhirat kelak adalah diletakkan bara api dibawah kaki, gelegak otaknya. Itu seringan-ringan azab dan mungkin disamakan balasan kepada sekecil-kecil dosa.

Jadi...

Agaknya sekecil mana dosa kita? Apa agaknya balasan yang paling ringan kita dapat diatas kesalahan yang paling kecil kita buat?

" Saya tahu itu salah, tapi tidak kuat."

Ambil pemetik api, nyalanya. Letaklah dibawah lubang hidung, tidak perlu lama. 2 minit cukup. Jika anda dapat menahan dengan jayanya, silakan meneruskan kesalahan itu. Jika tidak, renung kembali cerita seringan-ringan azab itu. Kekuatan perlu dicari, taubat perlu diusahakan. Bukan seperti menunggu bulan jatuh ke riba.

Tetapi ketahuilah...

Taubat hambanya bergunung tinggi, kasih sayang Allah tiada bertepi.

Kembalilah!

Nota 1 : Bersiap sedialah doktor Forensik untuk 3 bulan akan datang, banyak mayat baby perlu diautopsi dan buat doktor Gyne untuk 9 bulan akan datang, banyak baby akan lahir. Valentine's Day beb!

Nota 2 : Pemerintah sedia maklum kesan sambutan ini, tetapi kenapa masih tiada usaha menghalang bahkan banyak syarikat mempromosikan.

Nota 3 : Tidak pernah lagi saya merasakan negara kita seBANGGANG ini. Kempen tidak memakai "panties" dari sang kekasih kepada BF. Komen salah seorang wanita Muslim,

" It is a new world now!," said Ummi. Hurm pity you, did not realized now this is a end of the world...

Nota 5 : Saya ingin mengucapkan Happy Chinese New Year kepada sahabat yang berbangsa Cina.

"Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal" (QS. 49:13)

.: Amad ingatkan just in case kalian terlupa :.

10 comments:

buntu said...

:), ye,rasanya semua ad pengalaman kott kalo menegoor org, deme kata kite ni ni poon sama x perfect@ kubur laenn2@ kekdg tu mereka diamm bila ditegorr tp sebenarnye dlm hati berkerass x mahu menerima tegooran....menarikk ayat `mencubit` Allah..@ dlm bahasa laenn nya mencabar Allah..kaloo mereka tahu sedang mencubitt siapa,pasti akn segera bertaubat....betool, rahmat Allah itu sangat luasss...DIA lagi mendahulukan kasih sayangNYA dari kemurkaanNYA..peringatan tok diri seniri gak, moga2 kite ini sentiasa menjadi hamba yg bersyukurr sbb dgn rahmatNYA lah kite ini masih boleh membezakan yg mana dosa dan pahala~

p/s :happy chinese new year juga..(saya bangsa cina)..wakakakaka

Dr Amad said...

Buntu- Kesimpulan yang mantap dan mudah dari article ini...syabas!

p/s: Cina? erkkk...try wat nasi goreng cina tengok...pastu jemput sy pi rasa...wokeh????

nur_aishah said...

nice (",)

Dr Amad said...

Aishah- ~Thank you~ *wink*

sinar_islami said...

Bila baca entri ni..

teringat kaum Luth di jordan..
kesannya laut mati...
teringat kaum Thamud
kesannya gempa bumi di Petra Jordan...
Semua ni hasil manusia ingkar dengan Allah..

bezanya dengan kita..
Allah masih beri peluang untuk bertaubat..
kalau ikut darjah kemaksiatan selayaknya zaman kita berganda-ganda azab-Nya..na'uzubillah
Namun Allah lebih Mengetahui..

Kalau rasa nak buat dosa, hatta sekecil mana pun..lepas ni boleh la masing-masing ambil pemetik api =)

entri yang membuahkan kesedaran..
kita ni suka sangat meremehkan urusan kita dengan Allah..
Istighfar panjang bila membaca entri ni
Jazakallah akh..

Dr Amad said...

Sinar- Segala penyakit ummat terdahulu diwarisi dan dikumpulkan semua di zaman ummat Nabi Muhammad s.w.t...

Sombong, zina, homo, angkuh, zalim dsb...semua ada dizaman ini.

3rdmarch said...

bru je kuor kes bru..
org dop buang dah bayi leni..
bakar pulok..
sedih baca paper..

Dr Amad said...

3rdmarch- Hurm...tidak terkata

cik la said...

tak boleh bayang cubit sultan. hahaha.taktau apesal cubit tu cam klaka.tapi klaka2 pun bawak maksud tersirat.hee

nice 1.boleh share nanti.

Dr Amad said...

Cik La- Monggo untuk kongsi