Saturday 8 October 2011

Keanehan Beragama: Ramai Puas Hati "Mahathir vs Yahudi"

"Din, dah lama ke tunggu? Sorry la beb, lambat sikit. Jem jalan tadi."

"Tak ah, baru je jugak aku sampai. Duduk la," jawap Din mempersilakan teman satu sekolahnya dulu, Zam.

Mereka bertemu di restoran terkenal di seluruh Malaysia bahkan dunia. Bertemu dan bersembang panjang adalah rutin yang semakin jarang dilakukakan mereka. Lantaran kehidupan yang banyak menyita waktu pada rutin pekerjaan seharian. Ada masa luang, itu yang mereka dambakan.

"Zam, engko apa cer sekarang?,"tanya Din dengan bahasa gaul, bahasa orang muda.

"Cer per ye. Aku macam ni je la dari dulu. Kerja kat situ lagi, walaupun gaji ciput, nak kerja mana lagi. Orang menganggur belambak kat luar duk cari kerja," jawap Zam bersungguh.

"Hah babe, engko tengok tak lagi satu video ni. Heboh orang duk kongsi kat Facebook dan Twitter?,"tanya Din lagi.

Gambar Hiasan

"Video apa pulak ni, aku dah lama tak buka Facebook la beb."

"Video wawancara Mahathir dengan BBC. Seronok beb. Selamba badak je Tun duk belasah Yahudi laknatullah kat situ. Satu-satu dia ketuk kepala moderator tu. Puas hati betul aku. Kes saudara kita di Palestin tu, masih berbekas tau! Padan muka Yahudi jahanam!," cerita Din dengan berapi-api. Sambil tangan digenggam. Geram!

Zam mendengar dengan teliti. Melopong mendengar. "Hah, tup mulut tu. Masuk lalat," gurau Din.

"Penat pulak cakap. Hah, bagi rokok tu kejap. Edan jugak sembang sambil layan rokok. Engko nak, ambil la,"tawar Din.

Din membuka kotak rokok, dan masing-masing mengambil satu dan diselitkan pada bibir masing-masing. Zaaasss...asap berkepul naik, membakar sedikit demi sedikit rokok Dunhill.

"Eh, takkan nak duduk saja. Makan jom. Tak makan, kena halau karang dari sini. Ko nak makan apa? Kali ini, aku belanja pulak. Nak apa?,"tanya Zam. Dia kebetulan baru mendapat gaji. Jadi, belanja kawan.

"Erm...bagi Big Mac dengan Coke je la satu. Aku dah makan tadi kat warung sebelah stadium tu. Dan awek kat situ cantik...anak taukeh kedai kot,"cerita Din. Bercampur menu dan cerita kehidupan sosialnya.

Zam mendengar saja perkataan 'awek', terus angkat kening dan berkata "Jadi, dapat tak?."

"Dapatlah bro...ini Din la. Mana pernah awek tolak makan, dari sekolah lagikan hot stuff. Malam ni juga, dia nak keluar dating. Dah..dah..pi beli burger tu. Aku dah lapar ni," suruh Din.

Setengah jam selepas itu, datang Zam membawa satu Big Mac, satu Double Cheeseburger dan dua gelas air Coke. Dan urusan selepas itu adalah teruskan bersembang panjang.

"Weh, dah gelap dah ni. Aku kena siap-siap la, date pertama. Mesti bagi baik punya," kata Din.

"Hek eleh...hah, awek dulu mana?."

"Awek dulu...hehehe. Macam biasa la. Memain je. Nak nikah, baru cari bini. Sekarang cari awek dulu. Muda lagi beb,"mudah jawap Din. Skema jawapan yang dipegang oleh ramai lelaki hidung belang.

"Hehehe..ko memang! By the way, jangan lupa bagi link "Mahathir vs Yahudi" tu ek. Tak sabar aku nak tengok, kongsi kat wall Facebook aku pun takpa," minta Zam pada Din.

"Okeh bos...nanti aku kasi. Mesti ko puas hatilah tengok Tun bantai Yahudi!," Din memberi testimonial terakhir.


Mahu lihat, real fighter bantai Yahudi. Erdogan! Agar kita tidak naive melihat dunia.


.: Amad ingatkan andaikata kita terlupa :.

No comments: