Saturday 14 July 2012

Tentang Umar Al-Khattab


Seorang wanita datang bermusafir ke Madinah. Sedang merebus sesuatu dan anak-anaknya sedang menangis. Umar Al-Khattab yang waktu itu beliau adalah khalifah, datang bertanya kepada wanita itu.

“Kau buat apa?,” tanya Umar.

“Aku sedang merebus batu. Aku tidak ada makanan.  Anak-anak aku lapar. Allah.. Semoga Allah mengambil tindakan pada Umar!”jawab wanita itu.

Wanita itu tidak tahu yang bertanya dan berhadapan dengan beliau ini adalah Umar Al-Khattab.

“Apa salah Umar?,” tanya Umar Al-Khattab. Mana mungkin beliau dapat mengetahui semua apa yang terjadi pada rakyatnya dalam keadaan rakyatnya yang ramai.

“Adakah dia memerintah kami, kemudian dia cuai tentang kami?!,” jawap wanita itu.

Mendengar kalimah itu, Umar Al-Khattab tersentak dan takut. Beliau memanggil khadamnya, Aslam agar mengikuti dibelakang. Beliau mengambil guni yang berisi gandum dan memikulnya.

Melihat itu, khadamnya mengatakan “Ya Amirul Mukminin...jangan...jangan buat macam ini. Biar aku saja yang memikulnya.”

“Kau nak tanggung dosa aku diakhirat nanti?!,” tanya Umar dengan tegas. Dan Amirul Mukminin ummah ini, memikul gandum, membancuh, menguli, membakar dan menyajikan kepada wanita tadi dan anak-anaknya.

Khadam Umar Al-Khattab pernah mengatakan,” Aku masih ingat ketika Amirul Mukminin memasak makanan, sewaktu meniup api, abu terbang terkena putih janggutnya.”

Selepas wanita dan anak-anaknya makan, wanita itu berkata kepada ‘lelaki’ yang memikul gandum, membancuh, menguli dan memasak makanan untuk dia dan anak-anak ini dengan mengatakan “Engkau lebih layak menjadi khalifah berbanding Umar.”

Umar menjawap “janganlah bercakap melainkan benda yang baik-baik.”

Selepas selesai tugasnya itu, Umar Al-Khattab pergi, menyendiri dan menangis sepanjang malam.

-------------------

Cerita tentang Umar Al-Khattab tidak pernah tidak mengagumkan saya.

No comments: