Thursday 14 February 2013

Aurangzeb, Empayar Mughal dan Nilai



Aurangzeb sedang membaca Al-Quran

Bagi sesiapa yang meminati dan mengamati sejarah Islam di India, pasti tidak akan terlepas dari berbicara tentang Empayar Mughal Aurangzeb Alamgir yang memerintah India dari tahun 1658 sehingga 1707.

Empayar Mughal memerintah kebanyakan kawasan di India sekaligus menjadi penguasan kawasan antara kawasan-kawasan yang paling kaya di dunia pada ketika itu.

Ayah kepada Aurangzeb adalah Shah Jahan, insan yang membina Taj Mahal di Agra, India. Ayah beliau menyediakan ulama dan guru terbaik untuk Aurangzeb sebagai persediaan mengambil tampuk pemerintahan kelak. Ketika beliau masih muda lagi, Aurangzeb sudah mahir dan lancar membaca Al-Quran, mahir dalam ilmu hadis dan disiplin ilmu sains yang lain. Beliau juga terkenal sebagai ulat buku kerana mampu membaca dalam bahasa Arab, Parsi, dan Turki.


Ketika tampuk pemerintahan Mughal diserahkan kepada beliau selepas kematian Shah Jahan, antara tumpuan beliau adalah penerapan sistem pemerintahan Islam yang sebenar. Ini kerana dari datuknya iaitu Akbar dan ayahnya Shah Jahan, masih mencampur adukkan sistem Islam dengan sistem pemerintahan yang bertentangan dengan Islam. Bahkan, Aurangzeb sendiri tidak bersetuju dengan dengan tindakan ayah beliau sendiri Shah Jahan yang membina Taj Mahal, iaitu makam kepada isterinya merangkap ibu kepada Aurangzeb sendiri iaitu Mumtaz Mahal. Membina binaan diatas kubur apatah lagi membazir dan mewah adalah bertentangan dengan ajaran Islam.

Bagi memastikan pemerintahan beliau, Aurangzeb selari dengan ajaran Islam. Beliau menjemput ratusan ulama terkenal dari serata dunia datang ke India, berbincang dan menulis satu buku panduan pemerintahan yang akhirnya lahirlah kitab Fatawa-e-Alamgiri yang juga dikenali sebagai Fatawa al-Hindiya yang selepas itu dikenali oleh kebanyakan muslim sebagai kitab rujukan bagi Mazhab Hanafi.

Mengunakan Fatawa-e-Alamgiri sebagai dasar pemerintahan, Aurangzeb telah menghapuskan arak, judi, dan pelacuran. Ada cukai yang selama ini menjadi hasil buat negara namun bertentang dengan Islam, telah dihapuskan.

Bagi menampung kekurangan hasil negara kerana penghapusan cukai, Aurangzeb mengamalkan cara hidup yang sederhana. Adat istiadat raja yang bermewahan dihapuskan seperti majlis muzik tarian dan sambutan hari lahir telah dihapuskan oleh beliau.

No comments: