Tuesday 12 February 2013

Cerita Sweet Atuk Nenek

Jus Mangga di Alexandria yang dingin
Ramai yang menganggap 'sweet' dalam kehidupan berumahtangga hanya satu hala pemahaman. Yang sering beri bunga kepada pasangan, sering mengucapkan 'luv you', sambut hari jadi pasangan ditempat mewah, makan malam anniversary di tempat romantik. Seperti layaknya filem romantik. Dan kesweetan (maafkan saya DBP) yang kita faham seperti inilah itulah menyebabkan rumahtangga pasti bertahan lama.

Benarnya ada, tetapi belum tentu 100% benar. Saya membawa data, peratusan tertinggi penceraian di Terengganu pada usianperkahwinan 10 tahun pertama. Tahun-tahun awal yang penuh kesweetan sepatutnya.

Saya bawa pula realitinya rumahtangga atok nenek kita. Mereka tidak menonton filem romantik untuk menjadi romantik. Mereka tidak baca buku kekeluargaan. Tidak menjadi amalan atuk nenek kita untuk mengucapkan "Timah, i luv you." Anniversary pun tidak disambut dan entah ingat ke tidak. Namun kenapa rumahtangga mereka kekal hingga sekarang dan terus subur?

Atuk tahu nenek suka makan ikan keli paya, atuk siapkan jala, perlu menebar jala, dapat ikan keli bawa balik rumah, letak atas dapur dan pergi jumpa nenek "Mah, ada ikan keli atas dapur." Sweet dibuktikan dengan perbuatan.

Nenek tahu atuk penat jala ikan walaupun atuk tidak memberitahu. Malamnya nenek ambil minyak gamat, urut bahu atuk sambil bersembang soal ayam itik dan anak-anak. Sweet dibuktikan dengan perbuatan.

Sweet bukan satu hala, bukan semata-mata apa yang kita faham dan tahu. Sweet itu pembuktian bukan upacara lisan.

Sweet itu isteri kita dapat merasainya jika suami tetap bangun malam tukar lampin anak walaupun penat bekerja. Sweet itu suami dapat merasainya jika isteri tetap tersenyum dan tidak pot pet pot pet walaupun penat bekerja.

Sekali lagi buat "wahai imamku", buat "wahai makmumku", hidup rumahtangga bukan "so sweet...so sweet" sentiasa seperti kita impikan sambil memicit jerawat di tingkap pagi.

No comments: