Monday 30 August 2010

Merdeka atau Merdekakah?

Kuliah Ustaz Azhar Idrus

"Salam Ustaz...saya nok tanya. Apa hukum berjihad tapi dengan cara meletupkan tempat-tempat umum macam yang kita selalu dengor tu. Bukankah itu terkeluar dari Islam. Bukankah mereka itu pengganas? Harap Ustaz dapat berikan penjelasan." Itulah soalan yang dibacakan oleh Ustaz Azhar Idrus didalam satu 'taman syurga' yang sempat saya hadiri.

Menjadi kebiasaan sesi menadah kitab dibahagikan kepada dua sesi. Pertama dengan bacaan kitab dan huraiannya, dan selepas itu akan dibuka buat umum untuk bertanyakan soalan. Dek kerana yang datang dari banyak lapisan masyarakat, soalan yang dilontarkan pelbagai bentuk.

"Sebelum kita pergi ke persoalan apa itu jihad, apa yang jihad yang dituntut oleh Islam. Persoalan pertama yang harus faham, siapa yang melabelkan mereka itu pengganas? Bukankah yang melabelkan itu, merekalah musuh Allah, Rasul dan Islam. Yang pelik, kita Islam ini yang mengiyakan kata musuh-musuh Islam tu," jelas Ustaz Azhar.

Itulah hukum dunia.

Yang melawan itu pengganas.

Yang menurut itu teman.

Suka saya kongsikan. Antara rancangan kesukaan saya dilayar kaca adalah Discovery dan History Channel. Saya bahkan mampu menonton satu demi satu tanpa bosan. Setiap yang dokumentari yang dipaparkan bagi saya cantik untuk kita ANALISA bukan MENERIMA.

Heroes Under Fire menceritakan tentang peranan FBI dan agensi pertahanan Amerika membantu pejuang Muslim bagi menghancurkan Tentera Beruang Merah, Rusia yang menjajah dan menjarah Afganistan. Bahkan jangan kita terkejut, Osama bin Laden adalah insan yang dilatih khas oleh mereka.

Sebelum pada itu, Amerika yang mewakili blok dunia barat mempunyai sengketa dalaman dengan Rusia yang mewakili blok sosialis atau mungkin senang untuk kita faham adalah berfahaman komunis. Mereka berperang bukan secara langsung, tetapi dengan mengunakan kumpulan lain untuk bergerak bagi mereka. Saat itu dipanggil Perang Dingin.

Itulah sejarah ringkas.

Ketika dan saat itu, pejuang Islam atau sinonim sebagai mujahiddin diberi pengiktirafan sebagai pejuang kemerdekaan oleh media Barat. Oleh kerana itu, mujahiddin pada pandangan mata masyarakat dunia dianggap insan yang mulia. Lantas, wajar untuk disokong.

Kerana apa? Kerana mereka memegang media dunia.

Dan sekarang title yang dipegang pejuang kemerdekaan itu sudah bertukar kepada pengganas. Sedangkan mereka hanya subjek penentangan. Jika dahulu, mereka melawan Rusia yang mahu menjajah tanahair, dan sekarang mereka melawan Amerika yang juga datang dengan niat kapitalis yang sama.

Tetapi kerana subjeknya sudah bertukar, mereka sekarang adalah pengganas. Sungguh ironinya, kita sendiri yang muslim mengakuinya.

"Ya, mereka pengganas," kata Pak Man Tempe dicelah ceruk kampung hulu sana.

Kemalangan intelektual ini punyanya dari kurang maklumat, dan kekurangan maklumat umbinya dari tidak membaca, malas. Guru saya pernah berkata "Malas itu pangkal kebodohan."

Membongkar Sejarah

Entah kenapa, selepas menghabiskan bacaan tiga buku ini, saya merasakan A yang dapat dalam subjek sejarah Malaysia menjadi meaningless.

Saya sebenarnya sudah berazam, jika pulang ke Malaysia akan membongkar balik buku-buku abah dan mahu mencari sumber lain bagi kisah kemerdekaan Malaysia. Lantas buku yang ditulis oleh 3 pejuang kemerdekaan berhaluan kiri negara menjadi pilihan.

Memoir Shamsiah Fakeh Dari Awas ke Rejimen ke-10


Shamsiah Fakeh adalah pemimpin gerakan Kemerdekaan yang terdiri dari wanita Melayu yang berjuang dengan gigih hatta di belantara Malaya. Bagi yang suka memperhalusi sejarah Malaysia, parti melayu pertama adalah PKMM. Dan sayap wanita bagi parti itu adalah Angkatan Wanita Sedar (AWAS) yang diketuai oleh beliau.

Kekangan dan tribulasi oleh penjajah British dengan mempergunakan kaum bangsa sendiri, Melayu bagi mengekang semangat membebaskan negara dibayar mahal harganya boleh Shamsiah Fakeh. AWAS diharamkan dan beliau memilih Parti Komunis Malaya (PKM) sebagai wadah. Itulah satu-satunya cara bagi mereka. Dan mereka ketika itu mendapat cop sebagai pengganas.

"Mengikut prinsipku jikalau seseorang atau sesuatu pihak itu tidak disukai oleh musuh maka itulah yang berpendirian tepat. Manakala pihak yang disukai oleh musuh itu dapat dianggap sebagai berada di pihak sama dengan musuh," Shamsiah Fakeh, Memoir Memoir Shamsiah Fakeh Dari Awas ke Rejimen ke-10.

The Memoirs of Rashid Maidin From Armed Struggle to Peace


Rashid Maidin berasal dari golongan strata masyarakat yang miskin. Hasrat berkobar-kobar untuk mengubah nasib keluarga dan masyarakat dengan mendapat pendidikan terbantut kerana kekangan ekonomi. Manakan tidak, yang bersekolah ketika itu hanya golongan elit melayu yang ralitnya lunak dengan penjajah British. Membesar dan menyaksikan betapa rakusnya penjajah merompak tanah bangsa, mengubah dirinya.

Rashid Maidin adalah antara tulang belakang bagi Regimen ke-10 PKM. Buat maklum semua, Regimen ke-10 adalah regimen bersenjata Parti Komunis Malaya yang kesemuanya terdiri dari orang melayu muslim. Dan PKM dibantu oleh penjajah British dengan bantuan latihan dan senjata untuk melawan Jepun pada ketika itu.

Keluarnya Jepun dari Malaya, PKM menukar penentangan dari melawan Jepun dengan terus melawan penjajah British. Cukup konsisten dengan prinsip anti-kapitalisme dan anti-imperialisme. Seperti biasa, British ketika itu mengelar PKM adalah pejuang semasa bersama melawan Jepun, dan digelar pengganas selepas itu apabila PKM melawan British kembali.

Rashid Maidin ada mencatat didalam bukunya soalan yang ditanya oleh special branch British yang berbangsa Melayu.

"Why have I been detained for so long, what convincing proof do you have of my wrongdoing?"

He answered, " You are accused of being a communist".

While opening and examining the file in his hand, he continued, "You have made open speeches".

I responded, " As long as the British continue to colonize Malaya, we will keep fighting. If that's the case, there's is nothing wrong. Many hajis, lebais, ustaz, and teachers have been branded and accused of being communists and detained. It is as though we all want to remove the British colonial government from our homeland. It isn't wrong!."



Dan amat terkesan dihati ini, apabila Rashid Maidin menutup bukunya dengan menceritakan pengalaman menunaikan haji. Ini sekaligus mencabut paku diminda yang ditanam oleh sesetengah pihak bahawa apabila sahaja disebut komunis, mereka hidup tanpa Tuhan, tanpa iman.

"Yet, my belief in Islam had never left me. So here was a chance to go to Mecca, it was a blessing, a religious duty I didn't dream of being able to fulfull while I was a guerrilla in the jungle. My wife was convert and she too would now have a chance to accompany me to Mecca and perform the hajj. I hoped that shre would further deepen her faith in God," The Memoirs of Rashid Maidin From Armed Struggle to Peace.

Ini seakan-akan mengetuk-ngetuk fikrah yang ditanam didalam kepala saya selama ini.

"Jika sebelum ini aku dimomokkan dengan propaganda mereka hidup tanpa tuhan, itu semua apa?."

Ayat terakhir dibuku ini yang beliau tulis "I hope this memoir will give some idea of the stuggle which myself into for decades".


Sosialis Lebih Dekat Islam

"Ana, kalau tiada perjuangan Islam, yang lebih dekat dengan jiwa ana adalah sosialisme," kata seorang Ustaz yang amat terkenal dengan amali dimedan perjuangan samaada didalam negara mahupun diluar.

Ibarat batu emas murini, saya mengambil masa satu tahun untuk cermati dan fikir kenyataan beliau ini. Selepas saya membaca buku ini, saya mendekati faham. Dicanai dan dicanai. Sosialis ada sisi murni yang mendekati fikrah kepercayaan saya pegang walaupun tidak kesemuanya.

Saya yang sendiri terlibat dan berijtima dengan gerakan Islam, semakin terbuka wacana dengan melihat lebih luas persoalan ini. Bukan sekadar perbahasan yang emosi sempit yang didoktrin oleh satu pihak demi kepentingan pribadi mereka.

Dan saya lebih terbuka untuk itu semua sekarang.

Saya semakin konlusif. Bagi mereka

Yang melawan itu pengkhianat, yang menentang itu pengganas, yang mengkritik itu haluan kiri, yang menegur itu pembangkang. Itulah legasi penjajah, legasi musyrikin Mekah, legasi musuh Allah. Anda menganutnya?

Lantas disaat umur kemerdekaan ke-53. Persoalannya..

Merdeka atau merdekakah?

Bacalah...bukankah itu firman tertinggi.

IQRA!


.: Amad ingatkan just in case kalian terlupa :.

7 comments:

hana said...

Salam,

walaupun sebelumnya pernah menonton dokumentari 10 tahun sebelum merdeka, tapi hari ini baru saya tahu kalau pengikut komunis bukan hidup tanpa tuhan. benar2 buat saya buka minda.

banyak sejarah melayu yang telah disembunyikan. banyak juga yang telah dipesongkan nampaknya.

ini mengetuk ruang fikir saya, komunis dan bintang 3, samakah mereka? jika dahulu belajar, mereka bukan main ingin mentadbir negara dengan melakukan serangan yang melibatkan kehilangan banyak nyawa. sehinggakan chin peng tidak dibenarkan pulang sampai sekarang. bagaimana pula dengan hal ini? adakah ini juga satu propaganda? kerana dalam banyak hal, saya merasakan isu chin peng bukanlah satu masalah besar, kenapa ramai pihak tidak membenarkan beliau pulang?bukankah sikap memaafkan itu dituntut Islam?-maaf jika saya nampak tidak patriotik di sini.

dan maaf saya bertanya hal begini, cuma anda benar2 membentuk pemikiran kritis saya.

Dr Amad said...

Hana- Jika kita mahu bicara soal sejarah lampau, yang membenci komunis mempunyai justifikasinya tersendiri.

Tetapi, kita juga tidak mampu menolak peranan PKM dalam mencorak bahkan memainkan peranan penting dalam landscape sejarah Malaysia.

Bahkan semasa Tunku Abdul Rahman pergi ke London untuk menuntut kemerdekaan dengan Penjajah British, Tunku ada berkata

"This time we are the boss. We have the power in the interior , we have outside"

Interior itu merujuk kepada PKM yang menjadi duri dalam daging kepada British.

Jadi prinsip saya berkenaan hal ini adalah, kita harus terbuka dalam bicara soal sejarah. Jangan sejarah kemenangan itu di ekslusifkan kepada satu pihak sahaja, dengan menafikan perjuangan satu pihak yang lain.

Jika mahu kita bicara soal emosi lampau, ya Chin Peng adalah penjenayah dan pengganas. Tetapi jika kita bicara soal sejarah fakta, kita mampu untuk bergerak kepada satu kutub yang lebih mendamaikan.

Wallahuallam..

Abu Aiman said...

salaam,
seperti juga sejarah kegemilangan Islam, yang benar banyak disembunyikan. Kebenaran akan ditemui bagi mereka yang mencari.

ambe kena masuk 'klinik' untuk subjek sejarah masa sekolah dulu, ehehe.

Dr Amad said...

Abu Aiman- Subjek sejarah bagus untuk terapi orang insomnia...ekeke

duha said...

assalamualaikum..
jzkk atas perkongsian..
mmg sgt menarik..

tak pernah tau pun sblm ni sisi sebenar mereka di dlm PKM..

yang belajar dlm sejarah mmg mostly memburukkan derang..

tapi buku sejarah kat sekolah tu mmg byk yg tak betulnya..atau kalau betul pun tapi digubah2 supaya fahaman student jadi salah..

contohnya mcm antara smgt nasionalisme dan mempertahankan tanah air atas tuntutan agama..yg mana yg benar2 sesetengah dr tokoh kita perjuangkan??

and of course yang diangkat dan dijulang2 tu smgt nasionalisme lah kan..sedangkan byk dr tokoh kita yang berjuang bermati-matian demi agama hingga ramai yg terkorban dan dibuang negara..

wallahu'alam..

p/s:nak bc buku2 tu~

Dr Amad said...

Duha- Pasal tu saya katakan, sejarah kita digelapkan pada satu sisi bagi menaikkan sumbangan yang satu lagi. Dan itu adalah SALAH.

Mana-mana pun, jika ada sumbangan, kita harus menghargai, dan itulah tanda kita hormat pada sejarah.

p/s; Buku ni yang ayah saya punya...so tak bawak ke Indonesia la. Tapi boleh cari kat MPH. =)

Dr Amad said...
This comment has been removed by the author.