Tuesday 30 November 2010

30 November 1987: Sekilas Penceritaan Bergambar

Ketika ini hanya berdua, tunggu sehingga gambar terakhir...jeng...jeng...jeng

Menjengah dan berhenti sementara didunia sebelum meneruskan perjalanan ke destinasi seterusnya. Datang bersambut, biarkan pergi dihantar.

Masih belum mampu berdiri dan berlari, lantas diri diajar dan dituntun oleh guru yang terbaik didunia. Ibu dan Abah.

Masih 3 bersaudara. Yang baki lagi 4 beradik. Jika ditanya kepada ibu semasa masih kecil, mana lagi adik-adik yang lain "Masih dalam beras,"kata ibu.

Sudah boleh terbalikkan badan, meniarap, merangkak, dan mengangkat kepala. Yey!

Gambar yang paling mahal. Abah membuat susu.

Belajar-belajar untuk bertatih

Gambar hari raya, dengan baju melayu PASTI. Masuk tadika pada usia 5 tahun dengan sosok badan yang kecil. Sehingga pakcik pemandu van sekolah, tidak pernah mengeluarkan saya melalui pintu van, tapi tingkap sisi. Percayalah...hehe

Hadiah kereta dari abah. Vroom...vroom...langgar dinding!

Pidato umum pertamaku di Pasti Rusila ketika umur 6 tahun. Gementar, gemuruh semuanya datang, tetapi berundur itu bukan pilihan.

Kelas 6 Intan, di Sekolah Ren. Keb. Seberang Marang. Kadang-kadang cuti, curi-curi ziarah ke sekolah. Gurunya ramai berganti, tetapi bangunannya tetap yang lama. Begitulah...

Bersama keluarga membina Istana Pasir...

Tingkatan 2, bersama-sama teman seperjuangan melangkah ke Pertandingan Choral Speaking. Sebagai sekolah kampung, mendapat bye diperingkat daerah Marang. Dan bertanding di peringkat negeri. Alhamdulillah, sekolah kampung ini adalah juara negeri Terengganu.

Bersama teman-teman Choral Speaking ke pertandingan Choral Speaking peringkat nasional di Pantai Cahaya Bulan aka Pantai Cinta Berahi, di Kelantan.

Selepas PMR pada tahun 2002, mendapat hadiah dari abah untuk menunaikan umrah. Gambar ini berlatar belakang Masjidil Nabawi.

Selamat tinggal SMKTLS, saya meneruskan perjuangan dilapangan baru. Sekolah Men. Sains Kuala Terengganu (SESTER).

Tenaga penggerak sidang redaksi majalah sekolah

Selesai di SESTER, melangkah ke Kolej Matrikulasi Kedah. Dek kerana kuat ikatan 'kasih sayang', majoriti pelajar lelaki SESTER memilih kolej ini. Kenapa? entah. Tapi yang penting, bersama!

Tahun pertama dimedan pertempuran baru. Jatinangor, Bandung. Berlatar belakang kediaman pertama kami disana, Bunda Rama. Dan inilah pasukan futsalnya.

Jika sebelum ini menjadi 'pengomen gelap' di Saifulislam.com. Di PERMAI, Jojga akhirnya bertemu dengan insan yang banyak menyental diri menerusi penulisan berhantu beliau. Ustaz Hasrizal. Dan selepas itu, kami menjadi kamceng!

Keluarga besar IMAN sudah bertambah ahli. Dari bendahari, diturunkan pangkat kerana lanjut usia kepada ketua unit ekonomi IMAN.

Bercuti dengan CGC di Terengganu. Gambar ini di Tasik Kenyir. Menyewa bot rumah.

CGC berbincang sehingga larut malam bagi memastikan acara talk berkenaan isu Palestine oleh Dr Syed Haleem (sukarelawan Mavi Marmara).

Membaca doa diacara keluarga.

Di Pulau Karimunjawa semasa Le Tour De Jawa bersama-sama CGC. Ketika ini, matahari terbenam dengan gambar diambil dijeti nelayan usai seharian pusing-pusing pulau.

Mengambil ibrah di Lumpur Panas Lapindo, di Surabaya. Lumpur tidak henti-henti keluar kerana sikap tamak dan rakus manusia.

Bertemu lagi di PERMAI Bandung, kali ini sebagai pembantu pribadi Ustaz Hasrizal

Tiada lagi unit ekonomi, unit terbaru saya adalah IMAN Intern. Kerana sudah berhijrah ke Bandung sebagai doktor muda.

4 orang berbaki yang didalam beras sudah keluar. Sekarang sudah lengkap semuanya. Alhamdulillah.

Tiada kata yang mulia yang mampu diucapkan melainkan Alhamdulillah diatas segala nikmat yang diberikan. Tiada kata yang indah mampu diucapkan melainka terima kasih diatas segala ucap selamat dan doa yang dititipkan. Terima kasih ibu abah, adik beradik, saudara mara, dan semua sahabat.

Dingin sungguh airnya sumur,
Riuh mandinya bersama Bujal,
Bukan saja bertambah umur,
Tetapi petanda mendekati ajal.

23 tahun, apakah yang diisi?
Jawap Ahmad Fahmi Sulaiman, jawap!

.: Amad mengingatkan diri sendiri :.


2 comments:

Menapak kubur said...

Salam..
Tgk gmbr2 lame dr sklh rndah, smktls, sester, hmm rindu plak dkt kwn2 lame especially skolah rndh..
Ape citer agknye kwn2..

Selamat Hari Lahir, semoga meningkatnye usia, meningkat juga keimanan dan ketaqwaan kpd Allah..

Meningkatnye umur mendekatkan diri kpd hari kematian, moga Allah melimpahkan rahmat dan kasih syg kepada Dr. Amad hingga ke syurga, insya Allah..

Dr Amad said...

Azira- Wslm...

Kawan-kawan sekolah rendah memang lama tak bersua muka, bertanya khabar. Tapi menerusi teknologi, FB mendekatkan jurang. Sudah ada kawan-kawan sek ren menjengah ke FB.

Yang lama, dibarukan
Yang jauh, didekatkan
Yang dekat, dieratkan.

Terima kasih atas doanya. =)