Monday 14 February 2011

Cinta Nabi Sambil Memicit Jerawat Dipipi

Jika kita mendabik dada, merasa diri telah menyayangi Rasulullah s.a.w dengan berkorban sedikit harta, tahukah kita Abu Jahal ketika lahirnya Rasulullah s.a.w betapa gembiranya digambarkan dengan menyembelih puluhan ekor ternakan untuk dimakan ramai. Diukur dari berkorban harta, siapa lebih baik. Kita atau Abu Jahal?

Jika kita merasa diri telah mencintai Rasululllah s.a.w dengan sekadar menyebut dan menulis puisi sayang Nabi di Facebook atau diblog, lantas disambung cinta Nabi dengan menarik selimut menyambung dengkur pagi?

Fikir itu zikir.

Mengubah Kebiasaan

Sebut saja Maulidur Rasul, yang tergambar adalah perarakan keliling kampung, berzanji dan bermarhaban, ditutup dengan menjamu juadah makanan.

Saya keluar dari itu.

Teringat balik perbualan saya dengan Ustaz Hasrizal tentang buku.

"Ustaz, ana dah lama tak membaca buku. Tidak mahu beralasan sibuk tapi tak tahu kenapa. Nak menulis pun tak seronok," saya bercerita.

"Mahu memberi, harus diisi. Mana mungkin mampu memberi jika kita tidak punyai. Jadi anta kena baca juga walaupun sedikit. Baca dan baca," saran ustaz.

"Tapi kalau Ustaz tengok buku atau lebih mudah rak buku ana, takda deretan panjang kitab itu dan ini. Ana suka baca buku campur-campur genre ya," kata saya.

"Itu penilaian yang ringkas dan tepat bagi ana kalau nak nilai orang tu memang kaki baca atau kaki hanya semata kumpul buku," celah beliau.

Saya tersenyum sendiri.

Taktik saya untuk memilih hari akhir Pesta Buku Bandung kelihatan amat tepat. Harga yang ditawarkan disemua gerai buku semuanya harga runtuh. Tepat dari segi harga yang ditawarkan, tapi 'bahana' buat poket yang mengeluarkan. Adrenaline untuk membeli buku meluap sehingga tanpa sedar wang didalam poket berbaki hanya sedikit. Memang itulah kelemahan kalau ber'maulidur rasul' ke Pesta Buku Bandung. Tak sedar ke diri.

Memperkemas kembali amalan solat, kerana satu prinsip asas dalam mengejar syurga ialah jangan pernah merasa puas beribadat.

Selepas Ayat-Ayat Cinta, Ketika Cinta Bertasbih dan lain-lain, saya belum pernah gagal untuk mendapat dan membaca novel Kang Abik. Tentu berbeza 'feel' dengan menonton filem.

Dua titik extreme dalam bersukan adalah menolaknya secara total dan bersukan tanpa iman. Dengan buku ini diharap dapat mencari titik tengahnya.

Selepas menonton filem, kali ini biografi Umar Mukhtar berada didalam genggaman. Menambah lagi khutub khanah pribadi.

Kejayaan dan kejatuhan dalam ruang seperti politik dan dakwah adalah tentang bagaimana membina persepsi. Persepsi tentang diri, persepsi tentang lawan, persepsi tentang kawan. Ustaz Hilmi, ketua Majelis Syura PKS menjawapnya.

Al-Hikam adalah kitab yang amat popular dikalangan santri atau pelajar pondok di nusantara. Seputar persoalan hati dan Allah, saya mendekatinya walaupun taboo dengan wacana-wacana hati. Pening sendiri bukan kerana kitab yang memeningkan tapi ilmu didada yang sedikit.

Setuju atau tidak, pandangan saya. Mahu membina rumahtangga harus bermula dari bujang. Mulai dari pemilihan calon isteri dan umi kepada anak-anak, calon suami dan ayah kepada anak-anak sampailah cara menguruskan rumahtangga. Ini salah satu juzuk kehidupan itu.

Dari Haraki, Jihad, pengurusan hati sampailah kontrasepsi. Wow!

Jika cinta kepada Rasul, cinta itu harus dizahirkan dengan mengikuti segala tingkah laku dan suruhan Rasul. Kerana Rasulullah s.a.w itu sendiri tidak melafazkan cinta Ilahi sambil memicit jerawat di pipi seperti kita dipagi hari!

Iqra! Iqra!

Itulah suruhan Nabi, ikutilah...

.: Amad ingatkan just in case kalian terlupa :.

2 comments:

mutiara solehah said...

wow..! semua best terutamanya y no 2 dan no 4.. sy juga memang 'gila' apabila berada di pesta buku..

buku ni semua dlm bhs indon ek?

Dr Amad said...

Mutiara- Kat blog ni pun dah tulis macam literature Indonesia. Hehehe.

Punah ranah BM gue! =p