Sunday 6 February 2011

Pulang Mencari Damai

Ketika ini, alhamdulillah saya sudah selamat sampai ke bumi Parahyangan, tempat berjuang selepas pulang ke kampung mencari damai. Usai sampai, berehat sejenak, fikiran tidak lepas dari memikirkan kampung halaman.

Ini bukan kali pertama saya pulang ke kampung, ini bukan kali pertama saya bercuti, tapi perasaan yang saya alami adalah baru pertama kali. Akhirnya saya sedar, saya pulang mendekati fitrah dan bila menjauhinya mendatangkan resah.

Seperti robot yang diprogramkan. Itulah yang dapat saya simpulkan setelah masuk ke alam internship atau lebih dikenali sebagai doktor muda. Kehidupan mahu tidak mahu termasuk didalam rutin yang dijadualkan. Sibuk dengan belajar, kehidupan di hospital dan pelbagai tugasan menjadikan diri cepat 'haus' dan kadang-kadang tertekan.

"Ibu, Ami nanti cuti seminggu je. Pendek je tapi nak pergi holiday jugak. Perlu refreshing," pinta saya kepada ibu.

Azam dalam diri, pulang jangan pulang seperti orang lain. Diri yang biasa harus pulang dengan cara dan pengisian yang luarbiasa. "Ubah sekarang, Selamatkan Malaysia."

Menjenguk kembali ke SESTER selepas 5 tahun meninggalkan. Kali ini dengan satu misi, 'meracuni' minda pelajar disana. Terjadi usrah yang tidak disengajakan. Alhamdulillah, sempat ber'teh tarik' dengan Cikgu Fauzi.

Hobi baru 'orang bujang' dirumah. Goldwing!

Bercuti ke Cameron Highland. Di Bharat Teh Plantation. Cuaca dingin dipanaskan dengan hangatnya teh halia. Asyik!

Dari Terenganu ke Cameron Highland mengunakan laluan Kenyir-Gua Musang-Felda Aring-Lojing-Cameron. Sempat singgah ke pusat penjagaan gajah.

Nota 1 : Ada permintaan untuk menyambung ulasan Revolusi Mesir selepas Revolusi Tunisia. InsyAllah akan saya kongsi, untuk sekarang, jom kita lihat video ini.

No comments: