Thursday 16 June 2011

Hidup Tidak Berkabel Besar

"Bakpelah abah mu tu buat rumah kat tempat jin bertendang tu. Dah la jauh dari rumah orang seme." Komen ramai orang bila tahu dimana rumah baru yang akan kami tinggal.

Tiada yang salah dari kata itu, usahkan mereka, saya dan adik-beradik pun aneh campur takut dengan kedudukan rumah begitu. Mana tidaknya, rumah diatas bukit dengan betul-betul dipuncak bukit ada sepohon pokok yang amatlah besar. Dan di bukit itu, rumah saya satu-satunya. Dan nama bukit itu ialah Bukit Jepun. Glupp!

Potong kepala! hehehe...

Abah dengan anaknya (nama dirahsiakan...hehe)

Masih ingat abah sebelum siapnya rumah, tertunduk-tunduk tepi jalan besar depan rumah dengan tali pengukur. Walaupun beliau bekerja sebagai jurukur profesional, kali ini bukan mahu ukur plan rumah, tapi mengukur jarak tiang eletrik terakhir dengan jarak rumah. Mahu masuk 'api' orang Terengganu kata. Jauh dari rumah orang.

Tempat jin bertendang pun bertendanglah, hikmah tetap ada.

Berkawan dengan "kampung boy"

Keputusan UPSR saya tidaklah begitu membanggakan. Mahu 'dijual' ke sekolah berasrama pun tidak laku, mahu ke sekolah agama pun abah tidak mahu. (sekarang saya syukuri tindakan abah tidak masukan saya ke sekolah agama). Jadi saya bersekolah di sekolah menengah biasa. Sekolah Men. Keb. Tengku Lela Segara, Marang. Dan ditakdirkan itulah juga sekolah ibu mengajar. Mengajar anak orang, termasuk anak sendiri.


Awal sekolah, keputusan peperiksaan biasa-biasa saja. Namun selepas angah mendapat keputusan yang baik PMR (dia sekolah sama dengan saya) dan seterusnya ke sekolah asrama penuh, semangat saya membara.

Dengan angah debek

"Kali ini aku harus keluar belajar jauh dari keluarga!," itu azam saya.

Saya kemaskan cara belajar, dan membuahkan hasil. Orang bijak pandai pernah berpesan "Orang yang cemerlang adalah orang yang membuat orang lain turut cemerlang."

Di sekolah kampung itulah saya kenal seorang 'kampung boy", yang saya berikan nama Man. Dilihat dari latar belakang keluarga memang berbeza dengan saya. kehidupan sekadarnya, sama seperti rata-rata keluarga melayu dikampung-kampung terpencil.

Saya dengan Man bersahabat rapat, dan sehingga semangat membara saya untuk 'jauh dari keluarga', beliau terpengaruh sama. Beliau tiada buku, saya pinjamkan. Beliau tiada tempat sesuai belajar, saya ajak datang ke rumah belajar bersama. Bahkan saya juga sering bertandang ke teratak beliau. Diangkatnya air teh dengan mencicipi terkadang biskut kosong atau jika ada rezeki lebih diangkatnya buah-buahan yang ditanam sekitar rumah. Saya tidak segan untuk itu, dan itulah kehidupan saya.

"Eh, bakpe licin molek je butir durian ni. Kulit pun dicekah molek je,"kata saya. Ketika itu musim durian, dan sering saya berteman dengan Man panjat bukit durian untuk mengutip. Dikandar kebawah, dan ibu sudah menunggu disana.

"Weh...biasanya durian gini, dimakan oleh Harimau Bintang!,"sebelum Man habis ayat mencicit dia lari turun ke bawah. Teringat kisah itu memang tersenyum sendiri.

Selesai PMR, alhamdulillah saya dan dia mendapat keputusan yang bagus. Bahkan keputusan batch saya ketika itu mengejutkan cikgu. Selama ini payah nak pelajar nak dapat A dalam Bi, kali ini berderet. Jangan dibanding sekolah lain, ini sekolah kampung. Satu kebanggaan.

bersekolah di SESTER

Saya dan Man membawa haluan berbeza selepas itu, dia ke sekolah asrama lain, saya masuk sekolah berasrama penuh. Selepas itu, jarang bertemu lantaran jadual cuti yang berbeza. Sehingga masing-masing ke matrikulasi dan diperingkat universiti. Saya yang belajar diluar Malaysia, sudah tentu lebih sukar bertemu dengan sahabat baik ini.

Cerita Raya

Kelebihan bagi pelajar Malaysia yang belajar di Indonesia ialah biasanya dapat pulang beraya dikampung halaman. Terjangkau dari segi harga tiket dan juga jadual cuti. Hari raya pertama, saya terdetik mahu ke rumah Man. Dan alhamdulillah beliau ada. Bercerita panjanglah kami, dan saya sempat jemput beliau ke rumah beraya.

"Aku kalu mu takdok, rasa segan nak gi rumah mu. Dah mu ajok ni. Kene gie la," Man berbasa-basi.

Keesokannya, beliau datang bertandang. Ralitnya orang lama tidak bertemu mesra, pasti banyak cerita diri yang dikongsi dan berkongsi.

"Lama dok jumpe kan. Keje mane lening,"saya bertanya.

"Keje gitu-gitu je Mie. Ikut orang je, bukan bos. Ikut bos suruh, kene pasar wayar, pasang siling kapur ke, cat dinding ke. Seme buat la...hehe,"sempat lagi beliau bergurau.

"Jap, sebelum ni mu belajor mana? bukan amik degree ke?,"saya bertanya lagi.

"Aku belajor kat universiti la. Aah, amik degree kejuruteraan,"jawap dia.

"Hah, bakpe mu kerja gitu? mu kan ada degree, keje tu macam keje buruh kasar kampung je,"saya terkejut.

"Gitulah Mie, nok buat guane. Lening abis keluar universiti je, walaupun ada degree, keje takdok. Aku bukan nok tinggi sangat, paling padan patut dengan kelulusan la. Tapi leni keje rohok nok dapat. Antor resume doh seme-seme, swasta pun ye, kerajaan pun ye. Jadi nak taknak, keje la gitu, buruh kasar. Dok kang nak gantung dengan mak pak lagi dah besar ni," panjang Man bercerita.

"Erm...macam mu tu kan, paling keje dengan JKR ke apa. Senang cerita, kerja kerajaan la. Doh payoh sangat, mu takdok orang dalam ke, pakai kabel ngejas guane-guane tengok. Mu bukan takdok kelulusan, degree lagi tu,"saya mengusulkan cadangan.

"Takdok Mie...lagipun aku bukang ye orang besar. Kalau ada orang besar, kabel pun bapok, dok belajor tinggi pun boleh keje sedap. Aku ni orang kampung miskin je, takdok orang kenal,"luah beliau hampa.

Keadaan menjadi monotone, dan saya mengubah perbincangan ke hal yang lain. Dan sebelum dia berpamitan pulang, saya sempat berbisik.

"Dah rasa payah hidup leni, nanti kita ubahlah ek," saya berkias.

"Bereh Mie, itu pasti!,"jawap dia laju sambil tersenyum.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

"Ada lebih susah dari susah, iaitu BERUBAH," kataUstaz Hasrizal

Berubah (gambar hiasan)

Sudah selamat satu undi!

.: Amad ingatkan andaikata kita terlupa :.

6 comments:

cinta cukulet said...

Salam..zaman sekarang ni semua nak kabel..kalau kita bukan siapa-siapa memang orang tak pandang..sedih betul la huhu..

Dr Amad said...

Cinta Cukulet- Wslm, itu realiti, selamat datang dan selamat belajar di akademi realiti kehidupan.

Selamat datang ke amadanaksoleh, Cinta Cukulet. =)

Anonymous said...

seakan terkenang SESTER tempat perjuangan...:)

gmbar tu kt kelas 4RZ kn???heehee...

~~salam dr junior DR AMAD batch 07~~

Dr Amad said...

Anon- Yup, kelas 4RZ sebelum kelas tu jadi tempat kumpul orang-orang bijak, maka tercampak la daku..hehe.

Lani belajar kat mana?

Anonymous said...

DR AMAD dh tersurat berkumpul dlm kalangan org2 bijak..:)
kt UK mesia je...hehehe...
x seberjaya DR AMAD..

syuke bce entry DR..m'bawa sy b'pkir sedalamnye...thanks:)

Dr Amad said...

Anon- Doakan saya sentiasa...stay tune with amadanaksoleh! =)