Saturday 2 August 2008

Apa Nak Jadi Daa!!!

Datuk Seri Anwar Ibrahim bersama Isteri


Umum sedia maklum Datuk Seri Anwar Ibrahim telah dituduh buat kali kedua dalam kasus liwat aka sodomi. Politik memanas dan menjadi semakin subur dengan fitnah.


Permintaan


“Mie,mung komenlah skit sal politik Malaysia.Banyak sangatla benda pelik-pelik. Aku pening le”, pinta teman.


“Papa,mama liwat itu ape ek?”, tanya si anak kecil.Garu kepala maunya papa dan mama nak terangkan apa itu liwat.Mungkin anak-anak kecil fikir liwat itu sejenis kueh.Donut?Buah gomok?Ondey-ondey?

Politik Donut


Sungguh politik kini bukan menjanjikan sesuatu yang sihat pada generasi mendatang.


Cuma coretan saya kali ini mahu mengupas kesangsian dan keraguan berkenaan filem terbaru “Liwat 2” dan sikap kita sebagai orang Islam dalam hadapi kes-kes semacam ini. Skrip yang sama bahkan lompong kekurangan makin banyak dari filem “Liwat 1”.Ini kerana sebelum kita menerima dan menolak kes seperti ini kita sebagai orang berakal bahkan beriman kena teliti dengan baik dan saksama bagi mengelakkan unsur PENGANIAYAAN dan FITNAH.


Kesangsian


1.Salinan report


Sampai saat ini Anwar tidak mendapat salinan report pertuduhan liwatnya.Pihak polis enggan beri Anwar salinan itu.Report ini sebenarnya dalam kes-kes biasa kita boleh dapatkan dengan harga RM 3 tidak silap saya.Kenapa pihak polis enggan menyerahkan salinan report itu?Macamana Anwar Ibrahim hendak persiapkan hujah-hujah mempertahankan diri.Ini penting untuk alibi.


2.DNA.







DNA seseorang itu kekal dari kecil hinggalah dah mati. (Abadan abada dalam bahasa Arab ye).So,kenapa perlu mengambil sampel darah yang baru( fresh blood) sedangkan data-data DNA yang filem pertama masih ada.Perlu diingatkan Saiful masih dibawah jagaan polis. Mungkinkah wujud usaha-usaha mereka bukti?(Dunia loni seme dah canggih,orang lelaki pun dah boleh deme wat mengandung.Inikan hal simple ini)


3.Gambar Saiful dengan pembantu Najib.


“Dia datang ke pejabat saya kerana mahu memohon biasiswa”,ujar Datuk Seri Najib.Umum sedar taraf pendidikan Saiful.Mungkinkah dengan keadaan tidak belajar( sebenarnya di drop out) mahu memohon biasiswa.Biasiswa apa?Apa kaitan Pej Najib dengan biasiswa? (orang ikut hukum alam yela ek.Nak biasiswa pegi ke MARA,JPA,Petronas.Kalu Saiful pegi Jabatan Perikanan leh telan lagi dalih tu.)


4.Umur.


Anwar adalah toki,atok,tok kepada seorang cucu.Sekarang berumur 60tahun.Saiful pula umur sekitar umur 25thn.Logik ke atok yang tua,bahkan sakit pinggang mampu meliwat seorang pemuda sasa.Kalau terajang dan karate mau tercabut pinggang Anwar itu.Tetapi kebarangkalian Anwar mampu meliwat adalah dengan bantuan orang lain.Soalnya siapa orang ketiga itu?


Sikap Orang Beriman


Islam itu indah dan lengkap.Allah secara tidak sedar telah mengajar kita tentang ilmu PENYIASATAN ala-ala CSI la gamaknya. Allah telah mengajar kita melalui Surah Yusuf.


“Dan mereka datang membawa baju( yang berlumuran) darah palsu….” (Yusuf:18)


Melihat ayat tersebut kita dapat membuat kesimpulan awal bahawa bukti boleh direka.Dengan menggunakan darah kita boleh mereka bukti. Ilmu sains juga telah membuktikan bahawa darah mengandungi DNA dan darah boleh dijadikan sebagai bukti tambahan dalam sesuatu tuduhan.Allah juga mengajar kita dengan darah juga bukti boleh direka. Jadi stand kita sebelum kita menerima sesuatu bukti itu perlu berfikir dengan aqal yang waras berpandukan hidayah dari Allah.Ini penting agar unsur PENGANIAYAAN dan FITNAH tidak timbul.


“Dan mereka berlumba menuju pintu dan perempuan itu menarik baju (Yusuf) dari belakang hingga koyak dan keduanya medapati suami perempuan itu di depan pintu…” (Yusuf:25)


Dari ayat tersebut jelas menyatakan bahawa baju Yusuf koyak dibelakang.Jika kita mengambil secara lateral memang payah untuk Yusuf buktikan dia tidak bersalah.Pertama,dia adalah lelaki.Amat payah kita jumpa kes wanita rogol lelaki.Biasanya lelaki rogol wanita.Itupun kekadang ada perogol kena belasah dek wanita.Kalau wanita ada siku untuk luku perogol,dimana penumbuk si pemuda bila berhadapan atok 60 tahun jika dia tidak rela.


Rela dan Paksa


Dalam kes liwat hanya wujud 2 situasi.RELA dan PAKSA.Ok kita pergi kepada situasi rela dulu.Jika kedua-dua rela,dalam hukum Islam adalah kedua-duanya kena sebat.


Jika tidak rela,kita fikirkan mampukan atok berumur 60 mampu meliwat pemuda berumur 20 tahun lebih.Berdasarkan aqal yang waras,adalah tidak logik atok yang sakit pinggang mempunyai tenaga 30 kuasa kuda!!!


Kudaku gagah berlari


Jangan kita mewaqafkan aqal kita untuk alat-alat propaganda mengawalnya.Jika senario itu terjadi sememangnya nilai kita lebih rendah dari makhluk di padang ragut itu.Hargailah aqal yang Allah kurniakan dengan sebaiknya. Sebelum saya akhiri,mari kita merenung petikan fatwa Syeikh Taha Jabir al-Alwani. Teks penuh= (http://amkhuluklang.files.wordpress.com/2008/07/fatwa-melayu.pdf)

Imam Ibnu Qayyim dalam kitabnya Turuq al-Hikmiyah serta ramai para ulama menolak pendakwaan orang yang tidak adil dan diragui perangai dan pernyataannya. Sesiapa yang menuduh, terutama terhadap orang yang penting dalam pemerintahan dan masyarakat dihukum sebagai qazaf (pertuduhan yang mesti mengemukakan empat orang saksi dan sekiranya gagal penuduh akan dianggap sebagai fasiq dan tidak diterima kesaksiannya).


Semoga kita terselamat dari bahang api neraka fitnah.


Azab perbuatan zalim itu bukan sahaja Allah timpakan kepada si pelaku zalim,tetapi juga orang yang condong dan menyokong perbuatan zalim.


Semoga hari mendatang menjanjikan sinar indah buat anak-anak kita walapun tiada anak lagi buat sementara waktu ini.



.:Amad ingatkan just in case kalian terlupa:.

1 comment:

saljihitam said...

politik...

sudah tentu ada tipu dan dayanya.

moga Allah tunjukkan kebenaranNYA.