Monday 4 August 2008

Bahasa Dakwah

Bahasa Amad


“Kalau amad nak tahu jawapan yang atas tu,jawapan yang bawah ni kena tolak dengan yang ada kat atas itu”, terang saya laksana cikgu yang sudah mengajar 20tahun.


“Amad paham tak?”,saya bertanya.


Amad mengeleng.


Saya pun pening.Pening mencari bahasa yang sesuai bagi subjek matematik untuk diterangkan pada amad yang berumur 8tahun.Matametik yang penuh angka dan dicacamerbakan oleh pemerintah dengan BI.Ligat dan jenuh saya fikirkan macamana nak terangkan apa yang saya paham untuk amad faham juga.Bersyukur dan berterima kasih buat semua guru yang tidak kenal penat lelah mengajar muridnya.


Sang Murabbi

Pengalaman


Ilmu


Kesabaran


Bahasa Dakwah


“Khilaf dikalangan ulama..bla..bla..bla”, terang seorang daie’ pada madu’nya. Bagi daie’ itu penerangan tetapi bagi madu’?


Bebelan barangkali.

Bahasa Dakwah=Alim dan Hikmah


We know, understand about Islam but not enough competence to explain in simple word what it is ISLAM?


Kenapa keadaan ini terjadi? Saya pasti daie’ itu didadanya penuh dengan ilmu.Tetapi kenapa dengan ilmu penuh didada itu,ilmu yang kita sampaikan tidak dapat ditelan oleh madu’?


Sebelum kita berdakwah kita telah melangkah bendul satu step.


Memahami madu’ itu sendiri.Dengan pusat bertindik,zina entah dah berapa kali,minum itu biasa.Adakah bijak pendekatan pendakwa untuk membahaskan hal-hal khilaf sebagai contoh.Terang dan dakwahlah bersesuaian dengan level madu’ kita.


Jika zaman Nabi,jawapannya pelbagai apabila ditanyakan tentang Islam. Islam itu kekeluargaan,Islam itu jihad,Islam itu perniagaan. Jawapan yang pelbagai ini muncul dengan pemahaman ‘superb’ nabi tentang kondisi dan taraf pemikiran orang didepanya.Sejauh mana kita mencontohi Sang Murabbi kita ini dalam memahami madu’.


“Dia tu dah teruk sangat.Memang dah tidak boleh diselamatkan”, simpul daie’ bila “Islam” yang disampaikan ditolak oleh madu’.Senang dan bersahaja meletakkan semua itu keatas madu’ tanpa berfikir lompong pada diri. Lebih baik madu’ itu menolak Islam kerana Islamnya bukan kerana kekurangan dan kesilapan daie’ dalam menyampaikan Islam.


Masalah para pendakwah ialah gagal memahami madu’ dan tidak menguasai bahasa madu’.Terangkan apa itu Islam dengan bahasa madu’ bukan bahasa daie’.Sanggup kita para daie' mendengar Islam kita sampaikan dianggap bebelan oleh orang ramai?



Saya tidak sanggup!!!


“Ibu payah juga ek,jadi cikgu”,ujar saya.


Ibu tersenyum.



"Dan kami tidak mengutuskan seorang rasul pun,melainkan dengan bahasa kaumnya,agar dia dapat memberi penjelasan kepada mereka.Maka Allah Menyesatkan siapa yang Dia kehendaki,dan Memberi pentunjuk kepada siapa yang Dia kehendaki.Dia Yang Maha Perkasa,Maha Bijaksana” [Ibrahim:4]



.:Amad ingatkan just in case kalian terlupa:.

7 comments:

dr muthiah said...

erm,well done ami.

bahasa mad'u untuk dikuasai oleh para dhu'at..insya allah!

Sal said...

Salam. Very nice article..mmg betul susah nak explain to ppl when you don't speak the way they speak. But itulah namanye jihad.

Anonymous said...

yup,bahasa. sentuhlah hati manusia dgn bahasa mereka. supaya mereka merasa persis apa yg kita rasa. ;)

Dr Amad said...

For dr muthiah~ Sama-sama kita ambil pengajaran darinya...perkasakan dakwah,manusiawikan msj ye..

To lehalehot~ Nak cakap omputih dgn orang asli yg duk hulu jauh tu...sukar dan mksd tidak tersampai..semacam itu jg bahasa dakwah

saljihitam said...

kadang kadang daie memang menerima banyak ilmu agama tetapi kurang sedikit bila bercakap mengenai menguruskan aspek menyampaikan pada orang lain. :)

Dr Amad said...

Saljihitam- Tidak mampu untuk tidak bersetuju. =)

saljihitam said...

hehehe