Wednesday 24 September 2008

Cry No More

Jangan Menangis Adikku


Pada hari Selasa 23.09.08 kami IMAN bersama-sama sahabat-sahabat yang lain telah Berjaya menganjurkan program Cry No More… Cry No More adalah satu program yang berasaskan kebajikan dengan menjadikan golongan yang kurang berkemampuan sebagai golongan sasaran.


Dengan berpaksikan sumbangan oleh pelajar-pelajar Malaysia seperti berbentuk duit,pakaian dan makanan,Alhamdulilah program ini berjalan lancar dengan sokongan kalian.


Sebelum ini Cry No More telah mengadakan program kebajikan yang sama dengan anak-anak yatim di sekitar Cikuda…dengan penyampian bantuan makanan dan bantuan alat tulis pada mereka.


Dan pada hari Selasa kami IMAN menjadi wakil pelajar-pelajar Malaysia berkunjung ke Panti Asuhan Anak Riyaadlul-Jannah.Disana majority kanak-kanak yang kurang berkemampuan dan anak-anak yatim.


Kedatangan rombongan kami disambut mesra oleh pengurus panti asuhan ini, Bapak Haji Tatang Ratjam.Didalam kelas,adik-adik tersayang telah menunggu kami.Kehadiran kami disambut dengan penuh ceria oleh adik-adik dipanti asuhan itu.


Aturcaranya adalah ucapan oleh Presiden IMAN,Ahmad Zulhazwan aka Awang dan Haji Tatang,selepas itu penyampaian sumbangan ,berbuka bareng( Iftar Jamaie’) bersama warga Panti Asuhan ini..


Sumbangan disampaikan oleh Naib Presiden PKPMI


Muslimin dengan warga panti



Kegembiran dan kemesraan terpancar


Persiapan Iftar


Kalian gembira makan,kami tersenyum puas



“Asep nanti pulang lebaran?bapak mau nitip pesan buat orang tua dikampung,jika boleh hulurkanlah sumbangan buat anak-anak disini….”,pinta Haji Tatang dengan mata berkaca..


Saya kematian ayat….


“Erm,bapak…insyAllah kami akan sampaikan pesan bapak ini pada orang dikampung.Kami harap ini bukan kunjungan pertama dan terakhir kami,tetapi kami menganggap kunjungan ini sebagai langkah permulaan untuk langkah seterusnya dalam menunaikan tuntutan hak kalian sebagai saudara kami”, ujar saya.


Sebak menyesak dada…



Muslimin dengan Haji Tatang


Muslimat


Muslimat dengan Haji Tatang



Ucap syabas dan ribuan terima kasih buat semua pelajar Malaysia dan khususnya AJK IHRAM IMAN kerana Berjaya menganjurkan program ini dengan jaya.


Disini saya juga menyampaikan sedikit teguran pada sahabat-sahabat yang telah menulis nama tetapi tidak menghadiri program ini.Saya tidak kisah kalian sememangnya tidak berhasrat pergi program ini,tetapi tolonglah jangan menulis nama kerana tempat adalah terhad dan ketahuailah ramai yang mahu menyertai program ini.Dan kerana tindakan kalian,mereka tidak berpeluang….Sikap ini perlu saya tegur kerana ia semakin membarah dan menyusahkan pihak pengurusan program.


“Mereka bertanya kepadamu (Muhammad) tentang apa yang harus mereka infakkan.Katakanlah, “Harta apa saja yang kamu infakkan,hendaknya diperuntukkan bagi kedua orang tua,kerabat,ANAK YATIM,orang miskin dan orang yang dalam perjalanan.” (Al-Baqarah:215)

Budak kecil yang berumur 21 tahun...lalala


.: Amad ingatkan just in case kalian terlupa:.

2 comments:

sinar_islami said...

mabruk..
moga Allah berkati usaha kalian

Dr Amad said...

Amin...usaha yang kecil,tetapi semoga disisi Allah besar..