Saturday 6 September 2008

Sang Murabbi

Penat dan “blurr”


Itu mungkin perkataan yang tepat untuk mengambarkan keadaan diri minggu ini.Berdasarkan beberapa asbab terjadi semacam itu terutama kelemahan diri ini sendiri.


Alhamdulillah tutor pertama dan semestinya dilalui dengan agak ringan.Bukan kerana topik yang dibincang itu enteng tetapi sekali faktor diri sendiri menjadi faktor terpenting. Untuk blok 1st untuk 2nd year,kami memasuki system Dermatomascularskeletal (DMS) dengan kes pertama Burn Injury.


Itu berkenaan kuliah,bagaimana dengan Ramadhannya?


Semacam biasa cuba sibukkan diri dengan Terawih,Tadabur Al-Quran dan amalan-amalan sunat yang lain.


Selepas seminggu berpuasa dan berkuliah akhirnya saat yang ditunggu-tunggu tiba,cuti hujung minggu.Usai solat tarawih sahabat memberitahu malam itu dia ada cd “baik punya”.Orang lelaki semestinya suka…Sang Murabbi.



Mencari Spirit Yang Hilang


Bioskop Indonesia semakin hari semakin maju.Maju dengan bilangan filem yang dihasilkan,maju dengan genre-genre yang pelbagai mula dari filem-filem sampah hinggalah kepada satu cabang lagi filem…”Filem Islamik”


Dalam mencoretkan berkenaan filem Islamik ini,sebelum kehadiran Sang Murabbi, telah hadir filem seperti Ayat-Ayat Cinta dan Kiamat Sudah Dekat.Saya tidak terkejut nanti kisah As-syahid Imam Hasan Al-Banna difilemkan di Indonesia.Di Malaysia?


Sang Murabbi mengisahkan seorang sosok pemuda,anak,suami,daie’ dan Anggota DPR. Beliau adalah Ustaz Rahmat Abdullah. Dikalangan aktivis dakwah Indonesia,beliau dikenali sebagai “Syeikh at-Tarbiah”. Langkah menuju syurga dimula dengan sahabat sekampung dan keluarga.Dengan keadaan sekeliling yang tidak menjanjikan ‘bi’ah islam” yang sempurna,Ustaz Rahmat bingkas bangun berusaha mengubah masyarat sekeliling.


Bahasa Dakwah


Lantaran masyarakat pada ketika itu sememangnya suka pada hiburan,Ustaz Rahmat telah meneroka cabang baru cara dakwah iaitu TEATER.Dengan pelbagaikan dakwah,dia telah dapat mengerakkan masyarkat sekeliling untuk menonton dan yang lebih penting kesedaran islam.


“Jika kalian ada orang atasan,Rahmat juga ada orang atasan”, ungkap ibu Ustaz Rahmat sambil melihat pada bingkai tulisan khat yang tertulis nama “ALLAH” dan “MUHAMMAD” bila seorang Aparat (Polis) datang untuk membawa dia ke Balai lantaran kegiatan dakwahnya yang berbeza dibandingkan dengan cara Tradisional.


Langkah dakwah yang banyak dipengaruhi oleh As-syahid Imam Hasan Al-Banna,dia maju tanpa lelah dalam menyampaikan firman Allah.


Dakwahnya dari adik yang panas baran sehinggalah ke “mat kaki botol”…berdakwah terus sehingga mereka menjadi “mat dakwah”


Mula dari seorang pemuda kampung akhirnya diangkat oleh Allah menjadi Anggota DPR (Dewan Perwakilan Rakyat).Beliau semakin sibuk mencari benih,tanah dan menuai hasil dakwah yang terbaik.Sedar tidak sedar rambut memutih,langkah semakin perlahan….




“Abang mikirin masalah Negara ya”, ungkap isteri tersayang Ustaz Rahmat bila melihat Ustaz Rahmat memicit-micit tengkuk..


“Masalah ummat,nai’”,ungkap Ustaz Rahmat seraya melihat muka mulus isterinya sambil tersenyum.


Harinya Telah Tiba


Allahuakbar,Allahuakbar….


Azan berkumandang megah dan penuh izzah.Ustaz Rahmad melangkah perlahan ke tempat wuduk.


Pili air dibuka,disapu air ke muka…


Kaki semakin lemah,tenaga berkurangan,sakit menggigit urat saraf…Ustaz Rahmad terjatuh longlai disambut oleh seorang Ikhwah.Dia kembali,kembali menghadap Rabbnya. Pemergian ditangisi oleh ribuan pencinta Allah,disolatkan dengan ribuan orang,jenazah dihantar juga dengan ribuan orang.Dengan hujan lebat seolah menangisi sama pemergian pencinta negeri akhirat…


“Perginya dia bukan perpisahan hakiki tetapi dalam persiapkan pertemuan yang kekal abadi DISANA”, Presiden PKS Tufatul Sembiring.


Nasyid: Sang Murabbi,Izzis

Ribuan langkah kau tapaki
Pelosok negri kau sambangi
Ribuan langkah kau tapaki
Pelosok negri kau sambangi

Tanpa kenal lelah jemu
Sampaikan firman Tuhanmu
Tanpa kenal lelah jemu
Sampaikan firman Tuhanmu

Terik matahari
Tak surutkan langkahmu
Deru hujan badai
Tak lunturkan azzammu

Raga kan terluka
Tak jerikan nyalimu
Fatamorgana dunia
Tak silaukan pandangmu

Semua makhluk bertasbih
Panjatkan ampun bagimu
Semua makhluk berdoa
Limpahkan rahmat atasmu

Duhai pewaris nabi
Duka fana tak berarti
Surga kekal dan abadi
Balasan ikhlas di hati

Cerah hati kami
Kau semai nilai nan suci
Tegak panji Illahi
Bangkit generasi Robbani..


p/s: Kepada sesiapa mahu memesan CD dan DVD original Sang Murabbi boleh emailkan kepada fahmieman@yahoo.com selewat-lewatnya 20hb Sept. Harga akan akan diberitahu kemudian.


.:Amad ingatkan just in case kalian terlupa:.

No comments: