Tuesday 9 September 2008

Satu Petang di Bulan Ramadan

“Apa yang penting,kerjasamaa…ini seriyess”,suara dialun dengan merdu mengikut rentak lagu Wonderpet.

Maskot kami didapur


Gamat dan entah hape-hape.


Begitulah gamaknya bila 4 orang jejaka bujang turun ke medan tempur yang asing bagi mereka…DAPUR. Kami sejak duduk rumah baru,Alhamdulillah setakat ini maintain boleh kata setiap kali berbuka dengan juadah dengan air tangan sendiri.Hari ini saya sebagi yang incharge bahagian terpenting adalah memasak Ayam Masak Kicap. Yang lain sibuk memotong bawang,sayur dan menyibuk pun ada.


Bawang dibuang kulit,


Halia dihiris kecil,


Serai diketuk dengan pisau,


Tomato dipotong empat.


Juadah yang simple untuk disediakan,dengan mencampakkan semua bahan-bahan akhirnya sampai kepada part paling susah…letak GARAM. Alhamdulillah saya sekali lagi sebagai orang yang ada “front line” lulus denga jaya meletakkan garam dengan secukup rasa. Pernah seorang mamat tu( housemate) membuat nasi goreng,dengan rasa yang Subhanallah….masin.


Goreng punya goreng,ketuk punya ketuk,kacau punya kacau…tepat jam 5 pm juadah siap dimasak.


Menunggu Ngabuburit.


Ngabuburit dalam bahasa Indonesia adalah menunggu berbuka puasa.Kami masih berbaki 1 jam lagi.


“Meh pergi meronggeng dulu boh”, ajak Si N( Nama dirahsiakan)


Saya pun mengangguk dan ke dalam bilik mengambil kunci motor.


Brommm….


Kali ini pemandunya bukan saya tetapi Si N bahkan dengan uniknya dia memandu dengan memakai kain pelikat.


“Kite gie jalan-jalan ke dalam kampung lah”,cadang saya.Saya personally sungguh sangsi dengan bakat Si N menunggang motor nak-nak dengan kain pelikat pulak tu.Dah dia nak sangat,amik le.


Suasana di kampung disekitar rumah sungguh mendamaikan.




Sawah padi yang menghijau..


Sinergi antara dua makhluk Allah s.w.t



Golongan belia sibuk dengan pancing sementara menunggu waktu berbuka..


Kanak-kanak ketawa riang bermain.


Sritt….dumm.


Dua insan tergolek kedalam sawah kering.Yaa…itulah kami.Entah macamana Si N dengan cekap memandu motor saya kedalam jurang sawah dengan saya dengan jayanya bergolek-golek kedalam jurang sawah.Jalan itu sebenarya kecil,jadi Si N tidak dapat kawal motor…


"Mangsa" kekejaman dua insan


“Ha..ha..ha..”, saya bingkas bangun sambil ketawa berjemaah dengan Si N.Sebenarnya sakit pinggang ,al maklumlah tergolek sampai kena batas sawah.Pak Imam berlari meluru kearah kami..


“Amad,gimana?kamu baik?”, bertubi-tubi dia bertanya.Saya tersenyum dan meminta beberapa lagi orang kampung menolong kami angkat motor dari jurang sawah…Dan seperti biasa,ketawa masih berterusan.Ceria sungguh geng Wonderpet ni.Motor Alhamdulillah selamat cuma side mirror sahaja yang patah.


“Aku dakpe pakai suar..mung tu dah la bawak motor pakai kain.Jatuh kurang-kurang aku selamat lagi.Kalu mung tergolek…terselak…ada je budak-budak tu tak selera nak berbuka”, saya berseloroh.Perjalanan balik kali ini,saya yang bawak.Singgah sebentar di rumah Gapo. Dan seperti biasa,cerita kami dicanang…


“Sep amad,gimana pinggangnya?kalau sakit nanti pergi menurut”,cadang Ibu Popon.Mengambil berat pada saya.


“Enggak apa-apa kok ibu…sawahnya masih ok kok”, saya bercanda lagi. Pinggang berdenyut dan rasa tidak selesa sebenarnya.


Adeh…sakit.


Unprepared Taalim


Entah macamana saya terlupa malam ini adalah giliran saya memberi taalim.Selesai solat Witir,saya melangkah kedepan.


Topik taalim saya pada malam ini adalah berkenaan persiapan dan muhasabah diri sejauh mana kita memperguna dengan sebaiknya Ramadan kali ini.Dan untuk membawa semangat Ramadan saya juga kongsi dengan kawan berkenaan Sirah Nabi berkenaan Perang Badar yang berlaku dibulan Ramadan.

“Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan, “ Kami telah beriman”, dan mereka tidak diuji? (29:2)


Sakit pinggang itu adalah ujian..samaada menaikkan darjat atau menghapus dosa….adehhh



.:Amad ingatkan just in case kalian terlupa:.

2 comments:

Anonymous said...

hahaha..mcm knl je si N tu :-p

Dr Amad said...

Anda kenal???

diam-diam sudey...haha.