Sunday 21 December 2008

Berikan Sesuatu

Perjalanan 3 jam dari Bandung ke Jakarta cukup memenatkan.Alhamdulillah saya bersama sahabat-sahabat sampai ke Bandara Sukarno-Hatta,Jakarta pada Jam 350am,agak awal memandangkan penerbangan saya pada jam 630am.


Perut berkeroncong indah,saya alas dengan burger McDonald.Makan dipercepatkan lantaran perlu check-in awal dan subuh pun masih belum tertunai.Kalut saya bersama teman habiskan makanan.


Tiada Maaf Bagi Mu


“Maaf ya,jadualnya ditunda kepada jam 850am,kapalnya lagi ada masalah,”tetiba merasa merah telinga.Luka lama terpaksa mengeluarkan lebih kurang sebanyak RM 400 masih berbekas.




“Aku tidak akan lepaskan Airasia kali ini ,” azam dalam hati.


“Kenapa delay?saya ada connecting flight jam 2 pm.Jika ada masalah kamu mahu tanggung???,”soal saya tanpa berbasa-basi.


“Ya,kami akan tanggung,”jawap pramugari lemah.


“Btw,my connecting flight is not Airasia but MAS ,”diam pramugari Airasia tidak terjawap.


Pueh Hati!


Ini bukan kali pertama delay dan delay.Boleh dikatakan setiap kali penerbangan melibatkan Airasia mesti terselit sama peristiwa delay penerbangan.Kami bagi itu hanya dibekalkan Roti Boy dan air kosong.Alhamdulillah.


Saya selamat sampai di LCCT jam 12 tengahari dan berkejar ke KLIA untuk penerbangan ke Terengganu.Alhamdulillah masih awal,berbaki dalam 2 jam dan sempat untuk check-in. Keletihan dan kepenatan mula sirna dimuka Wang dan saya.Saya melangkah ke surau dan solat jamak qasar Zuhur dan Asar.


“Ya Allah,aku merasa sungguh penat dan letih.Aku bermohon pada-Mu biar perjalanan kali ini bermakna dan dapat menambah imanku,” doaku didalam hati.


Selepas solat,saya pergi ke tandas untuk menunai hajat.Kasih sayang dan rahmat Allah itu tidak pernah lekang dari sifatnya.Saya melihat,seorang pakcik menunggu diluar tandas dengan kepala ditutup dengan tuala kecil.


Teringat kembali kisah saya kecil-kecil di TASKI.


“Ok murid-murid,selain kita masuk tandas dengan kaki kiri,apa lagi yang Rasul kita suruh?,”tanya Ustazah pada kami.


“Menutup kepala semasa menunaikan hajat,” spontan kami menjawap dengan intonasi jawapan yang sama ala-ala kanak-kanak kecil.


Saya akui hal sekecil ini sudah ramai yang kita lupa bahkan tidak diamalkan dalam kehidupan seharian walaupun ia adalah satu sunnah nabi.Kita sayang pada nabi,kita buat sunnahnya.Senang dan berbaloi.Doa saya dibayar tunai oleh Allah.Pengajaran yang membuat saya terfikir panjang.


Selepas solat,giliran Wang pula solat.Kami membuat giliran kerana menjaga barang-barang. Saya tiba dikerusi,Wang sudah terlentok tidur.


Ish,buruk bebenor.


Selesai semua,kami hanya ada masa selama 10minit untuk makan.Saya tiada masalah,yang menjadi masalah adalah Wang kerana makannya sungguh ayu,perlahan dan ala-ala awek gitu loh!.


“Aku bagi mase ke mung 10minit.Mung kekoh la guane-guane pong burger ni biar habis.Dok abis bye-bye la boh,” gurau saya.


Penerbangan Pulang Ke Negeri Mat Said


Saya masuk ruang menunggu.Kelihatan dari jauh sosok seorang yang saya terkenal didalam bidang politik.Ralit bermain dengan dengan telefon bimbit.Sambil Wang dan saya habiskan makanan yang berbaki,kami bersembang kosong.


“Semua penumpang boleh beratur dan masuk kedalam pesawat sekarang,”pengumuman dibuat oleh MAS dan yang penting tepat pada masanya.Tidak macam syarikat yang satu lagi tu.


Saya melilau mencari kerusi.Sungguh mengujakan.Saya duduk sebelah ahli parlimen itu.Hanya saya dan dia dibarisan itu.Dia tersenyum sambil meneruskan membaca surat khabar The Sun.Saya dapat mengagak kedatangan dia ke Terengganu kerana sekarang hangat pemilihan calon untuk mengisi kekosongan kerusi Parlimen Kuala Terengganu P36.


“Ni saya nak panggil dato atau macamana,”soal saya sejujurnya.Saya kekok ber”dato” dengan orang yang saya tahu tidak mementingkan pangkat itu.


“Pakcik je cukup”


Selepas bersua,penerbangan kami larut dan hangat dengan sesi bertukar-tukar pandangan dan pendapat.Saya sejujurnya merasakan kerdil untuk memberi cadangan,pandangan dan saranan,tetapi keterbukaan dia amat saya hargai.Hargai pandangan orang muda,orang luar dari parti dia.


Mula dari anaknya berminat untuk mengambil bidang perubatan sampailah kepada masalah sikap orang melayu,scenario di parlimen,tahaluf siasah,tarbiah dikalangan ahli,cara membina pengundi akar umbi dan sebagainya.Banyak point yang saya bincangkan,dia turut sama bersetuju.


“Bagi saya,remaja,belia dan mahasiswa tidak patut membuang dan tidak ambil peduli tentang politik.Untuk menjadi aktivis mana-mana parti politik,itu hak masing-masing,ada pertimbangannya.Tetapi setiap belia patut celik politik.Ambil tahu hal dalam dan luar negara,kerana ia sebahagian dari ilmu dan mahu tidak mahu apa yang terjadi pada kita mahasiswa samaada baik atau buruk ,kita terkait sama.Menjahilkan dari dengan tidak mengambil tahu soal ini,satu kerugian,” ungkap saya.


“Begitulah yang sepatutnya,pakcik setuju dengan pandangan adik,”jawap dia.


Kali ini Allah telah membayar tunai lagi permohonan saya.Bertukar-tukar pandangan,bertanya soalan terus dan sikap dia,amat saya hargai dan satu saat yang indah.


Bau bayu Laut Cina Selatan menyapa.Saya sudah sampai ke Terengganu.Negeri Mat Said.


“Pakcik ada luggage ke nak ambil?,”tanya saya pada dia.


“Erm,tidak ada.Yang ini je.Ok lah,jumpa laginya,”jawap dia.


“Ok,semoga berjaya di P36 nanti ,insyallah,”


Biar Bermakna.


Saya berazam cuti singkat kali ini biar bermakna.Tidak hanya diiisi dengan tidur,menonton television,makan.Sekurang-kurangnya,aktiviti mengemas rumah pun jadi.


Pagi ini,saya meneman abang sepupu ke hospital kerana appendicitis dan appendicnya telah pecah dan dia pada jangkaan saya mendapat infected wound bekas dari pembedahan itu.Demam dan nanah yang keluar menguatkan diagnose saya.Tepat sekali jangkaan saya,dan dia terpaksa ditahan di wad.


“Salam syeikh,malam ini ada ngaji mane?,” saya sms pada seorang sahabat,Ustaz Mahadi.


“Malam ni kat Surau Gelong Bilal,ada Ustaz Azhar Idrus yang ngajo,”



Imam Ghazali dan Imam Syafie

Saya hadir ke surau itu bersama Ustaz Mahadi.Sungguh mengujakan.Surau yang besar penuh sesak dengan hadirin.Saya jangka dalam seribu orang.Bab yang dikupas malam itu adalah “Taharah dalam solat”.Saya pergi makan dan bersembang dengan sahabat itu dan seterusnya pulang ke rumah.


Rumah Kemalingan( Kecurian )


Buzz…


housemate saya di Indonesia menyapa.


“Weh,mung tahu dok lagi rumah kita kemalingan?,” soal housemate saya yang asal orang negeri Sembilan tetapi telah dilatih bercakap Ganu.


“Hoh,nape pulok yang hilang tu boh,”tanya saya,terkejut.Berdoa agar musibah itu tidak seteruk mana.


“Dia baham kasut aku,naqi,afif...”dia menjawap.Dia bagi tahu ada merancang untuk membuat perangkap untuk menangkap pencuri itu.




“Mung jangan guna kasut aku wat umpan tau.Mahal tow.Cuba mung letak Naqi kat luar.Kot-kot ada orang nak ambil dia,” hahahahaha.


.: Amad ingatkan just in case kalian terlupa :.

2 comments:

duha said...

haritu pn kne delay smpai 5 jam..jenuh tggu..

erm..Mcdonald?? boikot!!

erm..gune mase sebaiknye di mana jua anda berada,

"wal 'asr, innal insana lafi khusr'

kecuali yang menggunakannya dengan sebaiknye

Dr Amad said...

Duha-Itu yang buka disaat perut berdondang sayang.Burger Ramly masih pojaan hati ku....