Sunday 5 April 2009

Sakit Secara Berjamaah



Salam buat semua pembaca,saya ingin memohon maaf kerana blog ini tidak dapat di"update" beberapa hari lantaran kesihatan diri yang tidak mengizinkan.


Selain itu,Amad juga memohon jasa baik sahabat-sahabat mendoakan agar saya cepat sembuh.Kali ini bukan saya seorang yang terkena wabak ini,termasuk juga Nazi dan Farid.Doakan samanya


Berikut adalah hasil ujian darah:

Hemoglobin : 14.3 ( Normal )
Leucocyt: 4400 ( Normal)
Thrombocyt: 230000 ( Normal)

Haematorit: 45 ( Normal)

Widal Test : Salmonella typhi O: (-) ; Salmonella typhi H : (+) 1/80


Penjelasan Dr:

" Doc badan saya ada febrile dan malaise."

"Kamu ada symtom infeksi Thypoid,tetapi enggak begitu signifikan."

" Doc,enggak mau kasi antibiotic pada saya?,"tanya saya.

" Enggak perlu lagi buat masa ini,cukup makan ubat Ibuprofen (antipyretic) dan immune badan kamu."

" Doc,saya sekarang hilang selera makan,ada enggak ubat yang bisa tambah selera makan?," memohon simpati.

" Ala,kamu nikmati aja sih saat ini," jawap dengan tersenyum.

"Doc,nanti saya kurus doc kalau enggak makan," jawap saya jujur.


---Tamat--- ( Hah,jangan ketawa!)


Nota 1
: Salmonella typhi H itu menunjukkan antigen flagella.Ia menunjukkan "past infection". Jika O,tandanya sekarang kita ada Thypoid.

Nota 2 : Antipyretic itu adalah ubat yang digunakan untuk menurunkan suhu badan.

Nota 3 : Sesiapa ada symtom panas badan,lemah satu badan,suhu turun dan naik,pening kepala.Disarankan pergi ke klinik untuk blood test.Kali ini serius ramai yang kena.

Nota 4 : Allah menguji hambanya dengan penyakit dengan dua tujuan. Pertamanya adalah untuk menghapus dosa.Kedua adalah untuk menaikkan darjat hambanya. Yang mana satu milik saya? Wallahualam.Yang pasti,Allah sayang saya dan kita.

Nota 5 : Doakan saya.


.: Amad ingatkan just in case kalian terlupa :.

36 comments:

dr.radzi said...

penin dokter layan pesakit ni. banyak beno songehnye. macam2 mintaknye. antibiotik lah,ubat selera makanlah, kang gemok kang bising....=p

p/s: pnah skali aku mintak antinausea kat doctor kat malaysia sbb tak tahan asyik nak termuntah je tau die kata ape? "U DOKTER KE SAYA DOKTER????"
Hamiiiiiiiiiiiik!!!!! haha....

-dlm hati aku ckp,"aku 'bakal' dokter,okla tu??=p"-

duha said...

haha..nk gelak jgk..

erm..peringatan buat sume dokte dan bakal dokte..jgn EGO sgt cam die bgus sgt bebanding patient..walaupun ade sesetengah patient yg mmg ngade2 n payah nk dga ckp..tp org tu tgh saket..layan je laa~

bdw,patient skang hebat..b4 dtg klinik da wat research dlu..tu yg da pandai mntak antibiotik tu..hehe

sinar_islami said...

biasa la adegan bakal doktor ngan doktor camni..mmg geleng kepala je.. :)

Syafakallah...mga cepat smbuh dan kembali menulis disini..

Dr Amad said...

Dr Radzi- Nasib baik doc tu xcucuk ubat antinausea kot punggung...haha

Dr Amad said...

Duha- Perlu dua-dua pihak faham keadaan masing2. Ada dr tension,marah2 patient.Si patient pulak buat muka ketat. Patutnya satu stress,satu pihak lagi cool2 je.

Patient adalah manusia,termasuk jgk Doctor

Dr Amad said...

Sinar- Geleng xpe,jangan pening..=) Syukran atas doanya

Farhan said...

salam amad.

haha.ingatkan student medic ni blh periksa diri sendiri bila sakit.lps tu gi cari ubat sendiri kat farmasi.rupa-rupanya masih perlu ke klinik jumpa doc.apapun, semoga cepat sembuh.

Dr Amad said...

Farhan- Unethical bos kalau sakit rawat sendiri. Lagipun mai nak wat blood test,xkan nak cucuk amik darah sendiri.Kang org kata mat pit lak...hehe.

Sbg dr,nak rawat keluarga sendiri pun tidak boleh tau...Unethical. Nak cucuk nnti rasa kasian,nak bedah nnti rasa kasihan apatah lagi diri sendiri.Kalau demam selsema ok la,kene demam pelik-pelik,aku pun cuak...

Syukran akh...

As said...

may Allah cure you..ameen!

;D

~candlesky~ said...

Kl makcik or pakcik yg tak tahu pape dtg jumpa doc, dialog nya amat berbeza sekali... Doc hnya akan amat senang hati menerima anggukan drp pakcik or makcik 2...


~jgn guna istilah pelik2 tu kl duk kat klinik kg tau...Salmonella buleh jadi 'KUMAN'..InsyaAllah mereka faham=) just ingatan buat bakal Doc...

Dr Amad said...

Candlesky- Oleh krn sama channel,sy gn istilah2 itu...jika bertugas nanti insyallah,idak ye nak tnya makcik

" Makcik ada febrile?"

Mau kene lipat di makcik..hehehe.Syukran ya

anasolehah_7 said...

Assalamualaikum amad,

1st of all, syafakallah. Nikmat yang tidak terhingga apabila diuji. Kita sering melafazkan dan berikrar untuk redha dan sabar dengan ketentuanNya, maka diuji lah ketulusan hati dan keimanan dalam menjalani tarbiyyah iman kehidupan.

p/s : pernah pegi klinik bgtau,
"Doc, saya tau saya ada rhinitis. Saya tau ubat dia apa. Boleh tak nak ubat tu?"

"Kalau sudah tau diagnosa apa, kenapa masih datang ke klnik?"tanya doktor ni

sambil tersengih,
"Sebab saya nak ubat, ubat tu boleh dapat dengan presription doktor je"

geleng kepala doktor tu..hehe:P

Dr Amad said...

Anasolehah- Itulah pasal,kita pi klinik coz nak mc je.Kalu mc leh wat sendiri,saya pun xnk pi..hehe

Anonymous said...

korng makan kat mane ni yg sume sakit2 ni?
neway, get well soon... =)

Dr Amad said...

Elmo- Ni semua salah kure2 afif...hehehe

N a b i L said...

Kat sane still gune Widal test ek?ic ic

Dr Amad said...

Sepatutnya guna apa? Sbbnya xbelajar lagi.Thypoid thn depan in tropical medicine

dr naqi said...

ahaha,skrg da complete kite 1 umoh,tp aku still xpham,apsal dr 2 aku dgr org salahkn kure2 afif,apsal bkn nazi or anip pnyer?ahaha.


ade org ckp, typhoid=demam kapialu kt msia,btol ka?hoho.

syuhadah said...

"Doc,nanti saya kurus doc kalau enggak makan," jawap saya jujur.
haha..nk gelak golek2x..
smoga cept sembuh deyh..make budu byok2,mudoh semboh..bact pn xbrani nk kaco..hehe...

3rdmarch said...

salam~

takutnye dia kurus..
takut x comel ke?
ehee~

smoga cpt sembuh~

Kak Ummi said...

"Ya Allah, Tuhan manusia, wahai Tuhan yang menghilangkan kepayahan! Sembuhkanlah dia kerana Engkaulah penyembuh, tiada penyembuh lain melainkan Engkaulah saja, suatu penyembuhan yang tiada meninggalkan penyakit."

Dr Amad said...

Miss susi- Budu sokmo demo ni...

Dr Amad said...

Dr Naqi- Sebabnye,kure2 afif la paling gemok dari yg lain2...mg conferm doh dia la punca...haha

Dr Amad said...

3rdmarch- Xperlu tkt,mmg dah comey dari dlu..hehe

Dr Amad said...

KakUmmi- Syukran kak umi...

duha said...

erk..comel dr dlu? hurrmmm...
(jijol..jgn timbulkan isu sensitif..die belum sehat sepenuhnya tu.. :p )

p/s:amiklah vaccine typhoid segera..dalam PHOP, tajuk primary health care ade mengatakan prention is much more cheaper than curing.. :)

Dr Amad said...

Duha- Kurang-kurang,sy nak comey xperlu dengan kasut tumit tinggi segala...hahaha.

Vaccine thypoid? Duha yang ptt amik,bdn sy lani dah ada Im,sebab dah kene.

duha said...

sy comel je skrg pun..tk pkai ksut pape comey jugak..huh..

Dr Amad said...

Duha- Amboi Duha,jek kereta. Org jek kereta skit je.biar lepas utk tkr tayar.Ni jek smpai terbalik kete...wahahaha

3rdmarch said...

duha..
saya setuju dgn naqib saya..
sbb ahli usrah kami comel2,nsem2 dan macho2 belake..

boss..
bl nak wat usrah lg???
rindu dah ni..

Dr Amad said...

3rdmarch- Oleh kerana awok2 kite ni comey2,kita wat tiap2 mlm la usrah,semangat.Huhu.

Insyallah,cuti mggu depan kita wat usrah.Kalu xusrah pun,awok2 kite pi kuar mkn pun jadilah.Nak lagi syok,jom terjun kolam renang.wahahaha

joegrimjow said...

moga2 sembuh la ye

3rdmarch said...

bisa aja dong klu ade dumoh..
ehee~

kat kdai mkn pon bole..
terjun kolam renang lg ambe suke..

asalkan ade pengisian..

p/s : ternampak joegrimjow a.k.a suparjo di sini..

adi said...

maaf saudara fahmi, belum ku tatap kata-kata jgn ketawa, aku sudah ketawa. mohon diampunkan

Dr Amad said...

joegrimjow- Alhamdulillah udah sihat sih...

Dr Amad said...

Adi- Boleh dimaafkan,asalkan belanje makan..hehe