Sunday 2 May 2010

Manual Beragama : Kecelaruan Penentuan Sikap


"Jika takut dilambung ombak, jangan berumah ditepi pantai"

"Jika takut pada risiko, usah bicara soal perjuangan"

"Jika takut pada ujian, jangan mendakwa sudah beriman"

Itulah kata bidalan orang tua-tua dahulu, kata tokoh negarawan dan tiada kata yang paling agung iaitu kata Sang Khalid, Allah s.w.t. Susun katanya indah, lenggok bahasanya bersahaja tetapi membawa makna yang begitu signifikan dan tajam tetapi hanya bagi insan yang berfikir.

Bermula dari diri sendiri, saya berusaha untuk menginsafi kata-kata itu. Perkongsian saya tentang beberapa terutama menyentuh beberapa bab yang jarang manusia sentuh, sensitive dibicarakan, lebih banyak disorokkan dibawah tikar membuat beberapa sahabat panas telinga, berbulu mata, bengkek hati. Isu agama, sosial, ekonomi, keadilan manusia dan kemerdekaan jiwa manusia penyebab semua itu. Bahkan ada antara mereka mendedikasikan article khas buat saya, khas untuk 'menyembelih' saya.

"Tidak patriotik"

"Tidak melayu"

Itu menjadi dendangannya. Pengalaman menulis sudah dekat 3 tahun dan menyentuh sekian banyak hal, menjadikan diri ini begitu mangli. Sudah menjadi bukan satu masalah yang besar buat diri. Saya masih mampu untuk tidur lena, makan kenyang dan mandi basah seperti biasa. Semua itu masih boleh ditelan, dimaafkan dan dilupakan.

Semua itu mampu saya terjemahkan kerana memerhatikan mereka yang 'sayang' kepada saya dari belah tebing yang sama, kubu yang sama, cara pemikiran yang sama dan sahabat sekeliling yang sama. Jadi pengertian buat diri sendiri itu lebih. Tiada masalah.

Saya secara pribadi pun tidak berminat untuk mengulas balas, melawan article hatta untuk menyembelih kembali. Tapi buat apa semua itu? Bukan cara saya dan saya masih berpegang dengan prinsip ini. Dan apa yang mampu saya lakukan adalah dengan menyerah semua itu atas kebijaksanaan pembaca untuk menilai penulis, menilai idea, dan menilai adab dan akhlak article penulisan. Berdiam diri dan teruskan berkerja seperti biasa.

Sebagai hamba

Sebagai khalifah

Bukan Dari Tebing Itu Sahaja

"Ku sangka panas hingga ke petang, rupanya hujan di tengahari"

Pilihan awal untuk tidak berkomentar kerana pada sangkaan saya, sikap ini yang dihidapi oleh satu pihak sahaja ternyata silap. Terjahan email S.O.S dari seorang sahabat seolah-olah menampar kuat pipi. Agar saya bangun menyedari realiti ummat.

Dr. Amad,

Macam mana nak ajar kawan-kawan yang attend usrah hari-hari, bagai nak gila, tapi dalam masa yang sama, naqib-naqib yang kononnya pandai semua benda memaklumkan kepada 'anak-anak' usrahnya, JANGAN TERLIBAT DENGAN POLITIK! geram ana!


Memang diakui, mereka ini di bawah penajaan, tapi janganlah sampai politik ini menjadi suatu perkara asing, menggelakkan mereka yang ingin berbicara tentang politik etc.


Apakah konsep 'membina individu muslim' menjadi perkara paling utama dalam perjuangan dakwah? Kerna ini yang dicanang-canang oleh mereka-mereka yang mengetuai usrah-usrah disini..
Apakah hujah yang sesuai bagi golongan-golongan ini??

Bantu KAMI.


Sangkaan baik saya pada peringkat pembawa risalah Allah s.w.t, penerus mata rantai perjuangan Rasulullah s.a.w tentang hal ini adalah selesai rupanya SILAP. Selesai dalam erti kata
mereka faham benar dan sudah campak ke laut fahaman jahiliah itu, rupanya tidak. Disaat saya membaca email ini, hanya satu yang datang dalam fikiran

"Ghuzwah Fikr!"

Saya cukup hairan, kerana Ghuzwah Fikr atau didalam bahasa melayunya adalah Perang Pemikiran adalah menjadi topik wajib untuk naqib-naqib meratahnya dan anak buah usrah menghadamnya. Timbul persoalan, apakah yang disampaikan oleh naqib ini? Adakah mereka faham betul dengan Ghuzwah Fikr?

Jika dahulu persoalan ini dilontarkan kepada saya, jujurnya saya tidak mampu menjawap dan memberikan satu contoh yang jitu dan tepat. Tetapi sekarang, sekian banyak hal yang dialami dan tempuhi, contoh diatas adalah bukti nyata dan jelas untuk kita memahami apa itu perang pemikiran. Dan sebenarnya, perang pemikiran ini lebih meletihkan dari perang batu, kayu, besi dan peluru. Percayalah!

Apa Ghuzwah Fikr?

Asalnya, setelah sedemikian banyak peperangan fizikal yang dilancarkan oleh musuh Islam dengan dendam kesumat dan nafsu duniawi yang beraja menemui kegagalan demi kegagalan, ratusan tahun. Mereka akhirnya mengubah strategi dan taktik dengan masih membiarkan muslim itu solat, muslim itu puasa, muslim itu berkopiah bertudung bahkan muslim berusrah. Tetapi muslim yang solat itu, muslim yang puasa itu, muslim yang beridentiti Islam itu mengidap penyakit KEROSAKKAN MINDA.

Agama Islam menjadi agama ritual semata.

Ayuh kita duduk sejenak, tadabbur, perhatiankan dan renungkan, dua tebing ini walaupun pandangan kasarnya terpisah jauh, tetapi hakikatnya ia terpadu dan mendekati satu titik perjuangan yang sama.

Kempen Pembodohan Manusia!

Kempen Warisan Berzaman

Ummat Islam khususnya sejak beribu tahun terpenjara dan terpasung dengan tradisi pembodohan secara terancang ini. Jika dahulu, ia dipelopori oleh musuh-musuh Islam tetapi sekarang diwariskan kepada muslim untuk menjalankan tugas mereka. Bukan lagi diperingkat mereka-mereka yang biasa-biasa, tetapi yang diiktiraf ramai sebagai alim mahir dalam selok belok agama. Sekadar TAHU.

Lihatlah email itu, anda dapat memerhatikan dengan jelas senario ini.

Isu APCO, YAHUDI dan PALESTINE menjadi saksi bisu kemalangan tragis pemikiran ini.

"Amad, APCO itu apa?"

Demi Allah, apabila saya mendengar soalan itu, hati saya cukup terhiris dan terkilan. Ia mengambarkan bahawa musnahnya sikap kepedulian kita kepada Islam dan ummat.

Adakah kerana hal ini dibangkitkan oleh seorang ahli politik bahkan dipihak pembangkang, kita menolak tepi dan membangkul sampahkan semua itu? Lihat, darah saudara Palestine kita itu mahu kita cuci dengan apa?

Adakah duit kita?

Malaysia mengunakan APCO sebagai agen untuk meningkatkan nama Malaysia dimata Amerika (diakui Menteri) yang manager board aka think tank APCO yang ramai dari bangsa babi dan kera (boleh lihat laman web). Mereka yahudi bukan sekadar yahudi, mereka adalah bekas tentera perisik Israel (boleh lihat data) yang bertanggungjawap diatas kematian syahidnya Syeikh Ahmad Yassin dan Rantissi.

"Eleh, politik je tu...yang penting tarbiah...tarbiah!."

Sedarlah ia bukan isu politik semata, tetapi harus dilihat dari kacamata yang lebih besar. Isunya Palestine, isu yang berkait rapat dengan eksistensi keimanan, aqidah, persaudaraan Islam dan pembuktian taqwa. Wahai naqib-naqib, ini anda pun tahu bukan!.

Segolongan kecil pihak di Malaysia, berpanas hujan, berpeluh keringat, berembun pagi, dari satu manusia ke satu manusia untuk mengalang dana RM10 juta untuk Lifeline4Gaza, Malaysia juga meng'infaq' RM77 juta kepada penyembelih rakyat Palestine (rujuk sidang Parlimen). Adakah nyawa mereka hanya mainan? Adakah dana RM77 juta itu mainan ahli politik semata? Yang hasil keimanan dan ketaqwaan itu adalah fatwa ' isu telur busuk lebih bernilai dari saudara seaqidah!'.

Tok Peti, lihat ini...

Lain dipinta, lain diberi.

Dimensi Baru Kerangka Pemikiran

Satu prinsip yang harus kita sepakati adalah bukan semua isu wajib diselesaikan dengan jalan politik, tetapi mengakui hakikat ada sesetengah hal hanya jalur politik ia dapat diselesaikan.

Justeru itu, diperingkat ini satu pengertian dan pemahaman politik yang baru, bersih, murni dan menyihatkan untuk generasi masa depan dituntut.

Jika anda bertanya kepada saya, masih punya harapan dan contoh politik ini, saya akan memberikan jawapan YA! masih ada.

Bandung sebagai contoh, menjadi satu senario yang unik untuk kita perhatikan. Saya kenal rapat dengan sahabat-sahabat orang besar dalam Kelab UMNO luar negara. Pelajar bagaimana pun latar belakang dan saya masih boleh duduk, bersembang, bergurau, bertukar pandangan dengan santai. Kerana kami mencari titik temu yang sama iaitu KEMATANGAN.

Bahkan kehadiran, orang besar negara ke sini, berkongsi wavelength yang sama. Saya dan beliau masih boleh berbincang dan menyampaikan hasrat dengan telus. Tiada masalah. Siap beliau menyatakan, amat gembira bercampur aneh pelajar dari 'color' apa sekali pun masih boleh duduk bersama.

Jika orang luar aneh melihat kami bersatu, dan kami aneh melihat anda sibuk bergaduh.

"Alah,kitakan scholar lagi...kang kena tarik!," satu pihak bagi amaran.

"Apa??? Kelab UMNO??? Engkau jangan mengada-ngada. Pantang nenek moyang aku," si ayah terkejut 4 petala langit.

Tidak dinafikan hal ini sudah terjadi, sedang terjadi, dan akan terjadi disesetengah tempat. Semua itu terjadi kerana...

Terlebih kuah dari sudu... Jangan labu jangan

Terlebih UMNO dari UMNO....Jangan labu jangan

Terlebih PAS dari PAS....Jangan labu jangan

Disini pengertian dan penterjemahan dimensi baru politik perlu dizahirkan secara matang. Meletakkan sikap yang betul, tepat dan benar menjadi tunjang penghapusan kempen pembodohan ini. Bagaimana apa pun anda, FIKIR dan MATANG menjadi pokoknya, indah AKHLAK menjadi buahnya.

Semua itu hanya boleh kita dapat dengan kita mengambil TAHU soal politik dan lain. Anda mahu terlibat atau tidak, itu menjadi soalan kedua. Taboonya politik harus kita buang dari dalam diri.

Anda masih 'ketegaq' mahu warisi politik lama, silakan. Tetapi satu masa anda akan menyesal. Azab Allah amatlah pedih.

Anda masih pegang mahu hanya 'tarbiyah' dengan bangkul sampah politik, silakan. Tetapi satu masa anda akan menyesal. Azab Allah amatlah pedih.

Dua Jangan

Benchmark segala itu adalah agama!

Agama mengajar kita agar terus Istiqamah. Dan Istiqamah itu mempunyai beberapa rukun. Antaranya jangan melampau dan jangan cenderung kepada orang zalim.

Gambar Hiasan

Jangan kita membenci seseorang itu, membuatkan kita hilang pertimbangan dan akhlak. Itu melampau. Jangan kita taksub seseorang itu, membuatkan kita mengiyakan, menyokong sebelum berfikir dan menilai. Ia fasad, ia mungkar, ia dosa.

Jangan kita membuat zalim, cenderung kepada orang zalim. Apa pun alasan anda, perbuatan cenderung dan berbuat zalim itu tertolak oleh Allah kerana zalim itu syirik. Mereka masih menjadi subjek dakwah, tetapi jangan sampai khayalan dakwah menjadikan kita menerima kezaliman mereka.

Hasan Al-Basri pernah menyebut,"Telah dijadikan agama itu di antara DUA JANGAN. Jangan melampau, dan jangan cenderung kepada orang-orang yang zalim."

Wahai saudaraku, istiqamahlah. Walaupun ia meletihkan, kerana Rasulullah s.a.w pun naik beruban memikirkannya!

Jangan labu jangan...

Dicoret,
Ahmad Fahmi Sulaiman
Sofa empuk Gedung Eckman,
Menunggu selama 3 Jam Revisi Thesis dalam 15 sahaja,

Kesimpulan : Sudah sampai masa, generasi muda mengambil membuang sikap "TIDAKPEDULISME" dengan mengambil tahu hal sekeliling, menjadikan indahnya akhlak sebagai asas dalam menyatakan pandangan, membuang taboo aka takut dalam komentar hal politik dan sebagainya, dan pulang ke Malaysia, pergilah daftar sebagai PENGUNDI!

Nota 1 : Selamat membaca, saya menulis dengan HATI, jadi diharap pembaca membaca dengan BERHATI-HATI.

Nota 2 : Article ini sudah lama saya lakar, disimpan untuk dinilai dari beberapa sisi.

Nota 3 : Alhamdulillah, janji saya dengan beberapa sahabat sudah tertunai.

.: Amad ingatkan just in case kalian terlupa :.

No comments: