Wednesday 19 May 2010

Update Lifeline4Gaza : Warkah Cinta Bandung ke Gaza


Alhamdulillah, untuk makluman semua pelajar Malaysia di Bandung. Hasil kutipan Palestine yang dikumpulkan oleh IMAN mewakili pelajar telah selamat sampai ke Syria. Yang menguruskan hasil sumbangan kita adalah Abu Ubaidah, seorang sahabat, pelajar Malaysia di Syria yang pernah mengikuti konvoi Viva Palestine bahkan telah berjaya menjejakkan kaki di Bumi Para Pejuang, Tebing Gaza, Palestine. (baca disini)


Kutipan kali ini akan disalurkan dan diuruskan oleh satu himpunan NGO seluruh dunia yang dinaungi dan disokong oleh Perdana Menteri Turki, Recep Tayyib Erdogan dibawa satu nama konvoi LifeLine4Gaza, Let's Brake the Siege!

Untuk makluman, saya akan update khabar terbaru tentang konvoi LifeLine4Gaza dari beberapa sumber:

1. Hasil kutipan pelajar Malaysia di Bandung esok, Jumaat akan dibawa ke Turki oleh Abu Ubaidah. Selepas itu akan semua itu akan dikumpulkan di Pelabuhan Antalya, Turki. Dalam pada masa yang sama, bagi menunggu beberapa kapal laut dari beberapa negara lain dan seterusnya dari pelabuhan Antalya, konvoi itu akan bergerak mengunakan jalan laut ke Tebing Gaza.

2. Berita dari Malaysia, hasil kutipan dari Malaysia sebanyak RM1.1 juta. Dan NGO Malaysia mewakili rakyat Malaysia akan menyediakan dua kapal kargo bagi membawa barang sumbangan ke Tebing Gaza.

3. Konvoi dari Malaysia, Alhamdulillah sudah sampai ke Turki. Dan dijangka bergerak ke Gaza Selasa ini.

4. Ketika ditanya apakah ada perancangan-perancangan lain sekiranya konvoi ini tidak berjaya memasuki Gaza, Presiden IHH Bulent Yildirim menjawab, “Plan A kita adalah kita akan memasuki Gaza. Plan B kita adalah kita akan memasuki Gaza. Dan Plan C kita adalah kita akan memasuki Gaza”.

5. Warkah dan pesanan buat para sahabat di Malaysia.

"Inilah kali pertama wakil-wakil NGO bergabung tenaga menyertai misi ke Palestin. Ingatlah, setiap penglibatan yang kita lakukan adalah jihad. Mudah-mudahan ia menjadi amal soleh sebagai saham kita berjumpa Allah nanti. Kami mengharapkan doa daripada anda semua. Saya teringat (mafhum) kata-kata Rasulullah sallallahu alaihi wasallam bahawa apabila Palestin berada di bawah kekuatan Islam, seluruh dunia akan berada di bawah kekuatan Islam," katanya Pengerusi Haluan Palestin, Noorazman Mohd Samsuddin (Baca disini)


Peserta konvoi dari Malaysia

Ramai yang menghantar mujahid-mujahid

Bangga dan sedih, itulah perasaan sang isteri

Relakanlah wahai ratuku...

6. Saya mendengar laporan harian peserta konvoi dari Malaysia, yang diberikan oleh Ketua rombongan dari Malaysia Haji Noorazman. Beliau meminta doa, sumbangan dan sokongan semua untuk konvoi jihad kemanusiaan ini. Beliau juga mengatakan bahawa sumbangan untuk konvoi kali ini masih jauh dari target yang disasarkan. Jadi mohon sumbangan semua.

“Kami tidak gentar, kami tidak akan berpatah balik. Seandainya kami syahid, maka itulah ketetapan daripada Allah SWT. Kami mengharapkan doa anda, kerana doa itu adalah senjata mustajab orang-orang mukmin. Jangan lupa solat hajat agar misi kita untuk menyampaikan bantuan kepada rakyat & bumi Gaza ini akan dikabulkan akhirnya oleh Allah SWT. Seandainya kami gugur, maka maafkanlah kesilapan kami, & relakanlah pemergian kmi menemui Allah SWT"


7. Cerita seorang anak kecil berumur 4 tahun pergi dari satu rumah ke satu rumah dikawasan kejiranan sambil membawa dua kantung plastik untuk diisi gula-gula. Dan seterusnya dua plastik gula-gula itu diserahkan kepada relawan untuk diserahkan kepada anak-anak Gaza cukup menyentuh hati. Tahap kesedaran yang ditinggi dirasai bukan sahaja orang dewasa, bukan sahaja muslim bahkan anak kecil cukup mengujakan. Generasi kecil kita harus disemat dan didik dengan isu Palestine ini.

8. Kepada sahabat yang berada di Malaysia, anda boleh mendengar live report dari Turki tentang LifeLine 4 Gaza di radio IKIM.FM pada jam 10 malam. Radio online? sudah berbulan tidak diperbaiki! Tapi jangan bersedih, buat sahabat diluar dari Malaysia anda boleh memuat turun dan mendengarnya disini

9. Fatah telah menghantar surat kepada beberapa buah negara untuk mendesak negara tersebut menghalang kapal-kapal pembebasan ini dari melalui dan mengunakan laluan air tersebut. Fatah itu adalah satu pertubuhan di Palestine, tetapi bersama untuk menyembelih rakyat Palestine. Dan Fatah sudah lama terkenal sebagai duri dalam daging kepada saudara kita di Palestine. Disini

10. Peserta konvoi dari serata dunia yang berkumpul di Turki telah berlepas ke Antalya dalam masa untuk menunggu sama konvoi kapal dari Greece. Mereka semua dilepaskan dalam satu majlis sambutan yang gilang gemilang dengan ucapan wakil beberapa NGO seluruh dunia. Dan membanggakan NGO dari Malaysia yang mewakili Asia Tenggara diberi penghormatan untuk membuka gelanggang dengan ucapa yang mengegar jiwa.

“Saya berdiri di sini mewakili lebih dari 50 organisasi masyarakat besar di Malaysia dan Indonesia yang jumlah penduduknya hampir 300 juta jiwa, walaupun kami diancam regim Israel kami akan sampai walaupun kami terpaksa harus berenang ke pantai Gaza!," Noorazman Mohd Syamsuddin dari Haluan Malaysia. Disini


Wakil dari Malaysia membuka gelanggang...Bangga!

Acara sebelum berlepas
11. Peranan media regim memainkan isu yang jelek bagi mengagalkan misi kemanusiaan ini. Sedangkan seperti yang diketahui umum, misi kali ini adalah membawa keperluan-keperluan asas dan mendesak bagi membantu rakyat Gaza yang saban hari berhadapan dengan maut akibat kekejaman berterusan Zionis Israel. Antaranya adalah 2104 tan simen, 600 tan besi binaan dan 50 tan jubin seramik. Manakala Kapal “Defne Y” akan membawa lebih banyak muatan. Antaranya, kapal ini akan membawa 150 tan besi untuk binaan rakit dan kemudahan dermaga, rumah-rumah mudah-bina (precast homes), 18 penjana kuasa elektrik berkuasa lebih 35KW dan 80 penjana kuasa elektrik di bawah 5KW. Disini

Kapal konvoi yang bertolak dari Turki ke Antalya Mavi Marmar

12. Pelayaran ke Gaza sedikit terganggu dan tertangguh untuk seketika diatas beberapa faktor seperti masalah yang dihadapi oleh kapal daripada Greece yang tidak dapat tiba di perairan Cyprus seperti yang dijadualkan.

13. Sementara itu , Presiden IHH, Bulent Yildirim mengajak para peserta bersiap sedia menghadapi berbagai ancaman Israel –- termasuklah perancangan mereka untuk memaksa kapal-kapal memasuki Ashkelon di mana Israel telah menyiapkan sebuah penjara besar yang boleh memuatkan 1000 orang tahanan -– terhadap perjalanan ini dengan kesabaran dan ketaatan kepada strategi yang ditetapkan kepimpinan konvoi. Disini

14. Walaupun diancam dengan ancaman penjara dan tribulasi lain dari Regim Isreal buat konvoi ini, Recep Tayyip Erdogan telah memberi amaran kepada regim akan melindungi konvoi ini walaupun terpaksa mengerahkan tentera! Allahuakbar... Disini

"Awas, jangan sentuh kapal bantuan Gaza!"

15. Jurucakap Hamas, Dr Sami Abu Zuhri membidas ugutan Isreal terhadap konvoi dan mengatakan itu adalah satu tindakan terorisme , dan mengucap selamat kepada konvoi tersebut.

“Kami menyambut semua upaya untuk mendukung masalah Palestina. Kami berharap komvoi bantuan tersebut melewati jalan darat Mesir, agar tak menemui bahaya dari Israel di Laut Tengah," Dr Sami Abu Zuhri. Disini

16. Ini antara perkembangan terbaru konvoi yang diupdate di group LifeLine4 Gaza di Facebook.

"Can you imagine; all Israelites, including the president and the prime minister; are paying a serious attention at this humanitarian mission. Do they think that we would be scared of their threats? Our ships carry about 15,000 tonnes of humanitarian aids and we don’t really get it why they want to stop us, affirmed Bulent."

"Salam, The convoy will sail to Gaza at 10.00pm (Malaysian time). Please make do'a as the Israeli navy and the Jewish radical groups will be blocking our convoy from entering Gaza,"ketua konvoi LL4G, Tuan Hj. Noorazman Mohd Samsuddin.

Singgah sementara di Antalya...hujung kanan, sahabat saya Abu Ubaidah

Memohon redha Allah s.w.t dengan menunaikan kewajiban

Tuan Hj. Noorazman Mohd Samsuddin mengimamkan peserta konvoi

Di perlabuhan untuk ke Antalya

Bergerak

Sambutan yang meriah

Pandangan dari atas

Viva Gaza Viva Palestine

"Tentera Muhammad Al-Fateh"

Diiringi oleh beberapa bot kecil

Masjid menjadi saksi diatas gerakan jihad ini



Ditanah ini bersemadinya jasad agung sahabat Nabi, Abu Ayub Al-Ansari, dan ditanah ini juga kalimah agung pernah bergema memecah tembok tirani oleh sebaik-baik raja, dan sebaik-baik tentera, Al-Fateh dan tenteranya!

17. Dari twitter di web rasmi LifeLine4 Gaza menyatakan, ada beberapa kapal mengalami masalah seperti bocor dan ada yang tidak dapat berlayar. Besar kemungkinan dari sabotaj yang sedia maklum bahawa Israel amat iri dan berusaha menghalang konvoi ini.

18. Kesemua konvoi dari Eropah seperti Greece sudah berkumpul dan bersama dengan kapal induk Mavi Marmar dari Turki. Dan sekarang pejalanan diteruskan ke Gaza.

19. “Peserta paling muda dalam kapal ini berumur kurang daripada setahun. Peserta paling tua pula berumur lebih daripada 80 tahun. Kami tidak membawa sesuatu apa senjata pun. Jadi kalau Israel ingin menggunakan kekerasan terhadap kami, mereka akan benar-benar betindak di luar akal yang waras”, kata Bulent. Disini

20. The international humanitarian aid convoy to Gaza still stuck at the middle of the Mediterranean sea near to Cyprus. Even so, the delay doesn’t affect convoy's original schedule to Gaza. Convoy still waiting for a ship Challenger I from North Cyprus which brings European parliament members (with 17 MPs). Convoy will go to Gaza soon..

Wakil Malaysia dari Haluan Palestin yang menjadi ketua konvoi dari Malaysia

Route pejalanan konvoi ini

21. Saya sekarang berada diluar kota, keluar berjaulah. Tetapi berita yang bertalu-talu masuk ke inbox membuat hati ini gundah. Jadi saya berusaha untuk menyenaraikan link-link terbaru berkenaan tindakan brutal dan diluar batas manusiawi pada konvoi LL4G.

31 Mei 2010

- Kepada sesiapa yang mempunyai internet yang bagus, boleh melihat update live disini

Video Terbaru LL4G


Mohon doa semua sahabat agar konvoi ini berjaya mencapai matlamat. Biarlah ini membuktikan bahawa rakyat Palestine itu dekat dengan hati dan juga masih saudara kita!

Let's break The Siege!

Dari Amad, live untuk anda...Check it out!

Link LifeLine4Gaza

LifeLine4Gaza Malaysia

Facebook


http://palestinkini.info/

Kispa Indonesia


Nota 1
: Saya akan update perkembangan terbaru LifeLine4Gaza diblog dan article. Jadi dapatkan khabar terbaru disini!

.: Amad ingatkan just in case kalian terlupa :.

17 comments:

Ahmad Akmal said...

Alhamdulillah.

nisa_taQwa said...

saya nak kesana satu hari nanti!! saya nak kesana!

Dr Amad said...

Akmal- Alhamdulillah...semoga segala usaha diterima Allah hendaknya..

Dr Amad said...

Nisa- Amin...kuatkan tekad, mantapkan amal, sucikan hati...InsyAllah!

Anonymous said...

salam.. minta izin nk copy dlm blog bole.. nk sebarkan pada kawan2..

Dr Amad said...

Anony- Wslm...boleh saja...tapi bagilah link blog. =)

saffron tia_najib said...

=)thanks..
http://saffron4143599.blogspot.com
blog xseberapa pun..
xsehebat Ini Amad Pesan.. (",)
silalah ziarah ye..

Dr Amad said...

Saffron- Ambe pun tidak seberapa juga...Btw sudah diziarahi =)

sinar_islami said...

Moga Allah berkati langkah2 mereka..
dan kita...
Terusssskan berdoa...

nisa_taQwa said...

wuu..sedih baca pasal budak umur 4 thn tuh...semangat nye dia nak membahagiakan sahabat2, saudara seislam yg dia x pernah jumpa pun!!
walaupun hanya gula2...tapi ia tetap dikira disisi Allah..

Anonymous said...

minta izin copy gambar dan info2..jzkk

nisa_taQwa said...

yups...ada dengar benda yg sama, sekatan ke atas bantuan kepada penduduk gaza kat TV3 tadi

Dr Amad said...

Sinar- Sip...teruskan berdoa...

Dr Amad said...

Nisa-Jom kempen lagi soal Palestine ini!

Dr Amad said...

Anon- Silakan, sebarkan...if ada letak kat belog, bagi link kat sini...nak ziarah-ziarah juga

mutiara solehah said...

salam, izin copy dan ad edit2 sket u upload ke blog deh..

link blog: www.jt-unipen.blogspot.com

Syukran, jzkk~

Dr Amad said...

Mutiara- Dipersilakan...lagi cantik, agar berita ini terus diupdate dari masa ke semasa